Na mezinárodní sympozium politického marketingu, které hostila na začáku října Fakulta sociálních studií, se sjeli spíčkoví odborníci z mnoha zemí. Hlavím hostem byl Bruce Newman z DePaul University v Chicagu. V době, kdy svět potických kampaní mění zkušenost z Obamova velkého úspěchu, přivezl Newman do Brna přednášku nazvanou jednoduše: Fenomén Obama.
Hlavním tématem Obamovy kampaně bylo jedno slovo: Změna. Platí, že lidé obecně slyší na změnu, nebo už byli prostě jen otrávení politikou bývalého prezidenta Bushe?
Obojí zároveň. Lidé v Americe byli nespokojení s válkou v Iráku a s Bushem jako vůdčí osobností a byli otevření prakticky komukoliv, kdo by jej vystřídal. USA jsou navíc v pozici, kdy je pozorně sledují představitelé a občané řady dalších zemí – změna tedy byla s ohledem na jejich roli ve světové politice nevyhnutelná. Kromě toho ze samotné definice demokracie vyplývá, že dochází ke změnám. Nepředvídatelné události vyvolávají krize, které podrobují vůdce jako je Bush zkouškám. Změna je tedy přirozenou součástí politického klimatu ve Spojených státech.

Je změna univerzální princip, se kterým může pracovat každá politická kampaň?
V podstatě každý politik se snaží použít slovo změna, aby se oddělil od svých oponentů, a snaží se prezentovat jako původce této změny. Je to přirozené, protože každá kampaň se orientuje na budoucnost – skutečná vůdčí osobnost nemůže jen pokračovat v tom, co se udělalo předtím. Změna se tedy musí stát podstatou každé kampaně. Samozřejmě ale není snadné dostat se do pozice jejího nositele.

V souvislosti s Obamovou kampaní se mluví především o tom, jak se mu dobře podařilo využít potenciál internetu a sociálních sítí. Bylo to pro jeho zvolení opravdu tak zásadní?
Umožnilo mu to jako prakticky neznámému politikovi shromáždit podporu a vyvolat zájem veřejnosti a voličů, ke kterým by jinak bylo velmi obtížné se dostat. Získal tak zásadní podporu dobrovolníků a dárců. Když jste přišli na akce organizované v rámci jeho kampaní, vždycky vás požádali o e-mail nebo adresu na Facebooku. To jim umožnilo koordinovat a aktivizovat ohromné množství lidí. Klíčové pro Obamu a jeho tým bylo tedy nejen to, že využili internetu, ale také, že věděli, jak funguje a jak jej lidé používají.

Je možné znovu někde zopakovat takový úspěch jako měl Obama? Nebo to bylo dáno jen specifickou situací v USA?
Je možné zopakovat jeho použití nástrojů politické marketingu. Myslím, že změnil samotnou podstatu politických kampaní a určitě se ta jeho stane modelem pro všechno ostatní. Skutečně změnil svět politického marketingu.

Nicméně internet a sociální sítě teď začal používat kdekdo, takže zřejmě už nebude tak snadné tímto zaskočit soupeře.
Určitě to bude nový zásadní klíč pro získávání dobrovolníků a finančních darů. Ale podpora a peníze samy o sobě nejsou jediným klíčem úspěchu, jakkoliv obojí bylo u Obamy zásadní. Musíte si umět vybudovat image – u Obamy to to bylo doslova vytvoření značky, držet konzistentní téma a další věci.

Myslíte, že má Obama dobrou šanci znovu vyhrát příští volby?
Rozhodně. Ale je to budoucnost a tu neznáme. Budeme muset počkat, jak si bude prezident vést jako vůdce v praxi.

Teď se zdá, že Američané procházejí v souvislosti s Obamou jistou deziluzí.
Lidé měli příliš velká očekávání a on také hodně slíbil. Teď se potýká se zásadním tématem zdravotní péče. Pokud v této a dalších zásadních oblastech úspěje, bude v dobré pozici. Nicméně bude pro něj velkou výzvou uspět v další kampani. Stal se skutečnou popovou hvězdou a udržet si popularitu je těžké. Stejně jako je pro zpěváka těžké složit další písničku po obrovském hitu, bude i pro Obamu těžké znovu získat tak velkou podporu.

Velmi dobře hodnocený byl na Obamově kampani jeho pozitivní přístup k ostatním, že nikdy neznevažoval své oponenty. U nás naopak politici často staví své kampaně na tom, že se stane něco špatného, když vyhrají ti druzí.
Je to dobrá strategie, pokud potřebujete získat pozornost voličů a také pokud jste někdo zcela neznámý a chcete přimět lidi, aby vás poslouchali. Pokud se to ale stane převažující strategií kampaně, řekl bych, že politici velmi riskují, že voliče spíše odradí.