
V České republice je nejvyšší rozdíl z celé EU mezi zaměstnaností žen bezdětných či se staršími dětmi a zaměstnaností žen s malými dětmi. Rozdíl mezi ekonomickou aktivitou matek dětí do šesti let a ostatními ženami činí téměř 40 procent. Mnoho žen totiž odchází po rodičovské dovolené do ekonomické neaktivity, tzn. nehledají si zaměstnání. Jaké jsou k tomu důvody?
Jedním z nich je naprosto alarmující nedostatek zařízení péče o děti do tří let. V současnosti je v těchto zařízeních umístěno asi jedno procento dětí tohoto věku. Vedle stále klesající nabídky (v ČR je méně než 40 jeslí) navíc rodiče, kteří se rozhodnou dát dítě do celodenní péče (6–8 hodin) ztrácí rodičovský příspěvek. Ten se pak zcela nelogicky vrací do státního rozpočtu, ze kterého žádné finance na rozvoj jeslí nesměřují.
Postavení mladých žen znesnadňují také předsudky zaměstnavatelů o zaměstnávání rodičů. Ve výzkumu, který si nechalo vypracovat Gender Studies, o.p.s. a jenž se zabýval situací matek dětí do deseti let, plných 54 procent z 600 respondentek uvedlo, že se osobně setkalo s diskriminací v souvislosti s rodičovstvím či mateřstvím, 70 procent respondentek pak zná někoho ve svém okolí, kdo se s diskriminací v souvislosti s rodičovstvím osobně setkal nebo jí byl vystaven. Zaměstnavatelé rodičům ani příliš neusnadňují skloubení pracovního života s rodinným.
Znevýhodnění žen prohlubuje nerovnoměrné rozdělení rolí, kdy ženy mají vedle práce na starosti péči o děti a domácnost a od mužů se naopak očekává, že se plně zaměří na kariéru. Ženy se proto nedostávají do manažerských pozic, např. šetření Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí ukázalo, že mezi top manažery jsou ženy zastoupeny čtyřmi procenty. Na druhou stranu podíl otců čerpajících rodičovskou dovolenou je v České republice stále velice nízký (asi jedno procento z osob na rodičovské dovolené).
Nerovností na trhu práce a ve společnosti je mnoho a ještě dlouho potrvá, než se postavení žen a mužů ve společnosti vyrovná. Jednou z cest, jak přispět k rovnosti, je bourání genderových stereotypů, které se nacházejí všude kolem nás. Začněme třeba hned ve vzdělávání a zaměřme se na to, aby v učebnicích měli muži a ženy stejné role, tzn. jako zaměstnaní, ale i pečující o domácnost.
Autorka je zastupující ředitelkou Gender Studies, o. p. s.