
Za samosprávu se někdy považují jen přímo volené akademické senáty univerzit a fakult. Rektoři a děkani k ní ale patří také. Shora dosazení šéfové by byli jiní, než jsou ti současní volení. Ale zpět k senátům. Od akademických senátů se občas očekává nesplnitelné a zklamání pak vede k rozčarování. Mezi studenty je bohužel značné, takže je o volby mnohdy minimální zájem. Podobně lze vnímat nevelký zájem o práci v senátech mezi pedagogy některých fakult. Jde vesměs o neporozumění roli senátů.

Poprvé v roli předsedy - JUDr. Filip Křepelka, Ph.D. při zasedání Akademického senátu. Foto: Ondřej Ženka.
Přesto má provoz akademických senátů své kouzlo. Senáty jsou jedinečným spojením vody a ohně. Je dobré, když se pedagogická zkušenost mísí se studentským zanícením. Nepřínosné jsou jen krajní polohy těchto rysů obou složek. Někteří studenti se občas, jistě hlavně kvůli nedostatku zkušeností, domáhají řešení protiprávních anebo těch, jež ohrožují úroveň vzdělávání a výzkumu. Někteří pedagogové naopak obtížně překonávají nechuť zapojit se do debat, kde by jejich hlas měl zaznít. „Velký“ senát univerzity se od „malých“ fakultních liší svou pestrostí. Jednotlivé fakulty jsou jako planety sluneční soustavy, které, ač obíhají kolem stejné hvězdy – sledují stejné cíle, zůstávají každá jiným světem. Vzájemné porozumění není vždy snadné. Senát má jistě napomáhat jejich propojení. Toho lze dosahovat jejich srovnáváním do jedné řady, šťastné to ale moc nebývá. Nalézání toho, co je, má a dokáže být společné, je nutné, odlišnosti si však zaslouží pečlivé posouzení a značné ohledy.
Jako začínající, v nedávné historii Masarykovy univerzity nejmladší předseda „velkého senátu“ chci poděkovat všem jeho členům za důvěru, které se mi dostalo. Právnické vzdělání je pro mne jistou výhodou. Pedagogové jiných oborů musí v této funkci odhalovat vztahy mezi předpisy, vnímat problémy jejich výkladu a osvojovat si potřebné papírování. Není však vším, předseda musí při řízení pléna i při své účasti na četných dalších jednáních stále znova a znova rozpoznávat, kdy je potřeba vstřícnost a trpělivost a kdy asertivita a rozhodnost. Je mi ctí, že zde mohu poděkovat svému předchůdci. Pan profesor Jindřich Vomela předsedal po předchozí tři roky akademickému senátu s vědomím, že jeho řízení, podobně jako jeho obor chirurgie, si žádá umnou kombinaci rozhodných a jemných zásahů. Také tomuto tělesu dokázal zjednávat respekt, který mu kvůli jeho úkolům náleží. Byl mi tak dobrým učitelem.
Filip Křepelka,
předseda Akademického senátu MU
předseda Akademického senátu MU