Skip to main content

Mezifakultní studium z pohledu Přírodovědecké fakulty MU

AnotaceKarikatura.jpg
Přírodovědecká fakulta poskytuje mezifakultní studium ve spolupráci s pěti fakultami MU – Filozofickou fakultou, Pedagogickou fakultou, Fakultou informatiky, Ekonomicko-správní fakultou a Fakultou sportovních studií. Tradičním typem mezifakultního studia je studium k získání kvalifikace učitele. Jde o kombinace některého přírodovědného předmětu s anglickým jazykem a literaturou, historií, hudební výchovou, speciální pedagogikou, výtvarnou výchovou, oborem animátor pohybových aktivit a informatikou. Ve spolupráci s Pedagogickou fakultou a Filozofickou fakultou jsou rovněž nabízeny předměty společného základu učitelského studia.

Ve spolupráci s Ekonomicko-správní fakultou se vyučuje obor Matematika – Ekonomie. Mezi nedávno akreditované obory Přírodovědecké fakulty patří bakalářské studium Chemie – konzervování – restaurování, které bylo připraveno rovněž ve spolupráci s Filozofickou fakultou. Cílem studia, které v současné době navštěvuje v prvním a druhém ročníku jedenadvacet studentů, je připravit pracovníky, kteří budou schopni stanovit rozsah poškození kulturních předmětů a navrhovat vhodné postupy a materiály pro jejich konzervování a restaurování. Přitom studenti získávají vědomosti nejen z chemie, ale rovněž z muzeologie a historie umění.

Dalším typem mezifakultního studia je odborné studium realizované v geologickém studijním programu ve spolupráci s Filozofickou fakultou (pouze v bakalářském stupni). Jde o kombinaci Geologie a Archeologie a jednooborové studium Muzeologické geologie. Podle ohlasu studentů je studium zejména předmětů FF v této kombinaci poměrně náročné, proto někteří z nich přestupují na odbornou geologii. Obecně je podle názoru studentů studium učitelských kombinací s obory FF (obvyklé jsou kombinace s anglickým jazykem a literaturou) skoro stejně náročné jako jednooborové studium na FF. Také v přijímacím řízení klade FF stejné požadavky na své uchazeče a uchazeče o učitelské kombinace (v případě PřF kombinace s matematikou, respektive s geografií). Proto se na tyto kombinace dostává jen velmi málo studentů, dokonce v posledních dvou letech nebyl nikdo přijat na kombinaci M-AJ, což je v dlouhodobém horizontu velká škoda.

Karikatura.jpg

Hlavní problémy mezifakultního studia vidíme v obtížné koordinaci přípravy rozvrhu, na což poukazují rovněž studenti. Je to dáno odlišnými zvyklostmi zúčastněných fakult při tvorbě rozvrhu a nedostatkem komunikace mezi fakultami. Mezi další problémy patří také historicky dané odlišnosti při organizaci studia, špatná informovanost studentů kmenově příslušejících na jinou fakultu o aktuálních změnách, přístup ke zdrojům (například licencovaný SW) omezený na konkrétní fakultu. K dalším významným oblastem mezifakultní spolupráce patří rovněž výuka bloků předmětů či jednotlivých předmětů primárně určených studentům jiné fakulty. Jde především o výuku základních matematických předmětů v programech Fakulty informatiky (kde je PřF poskytovatelem výuky), dále o výuku lékařských předmětů v biologických oborech a v lékařské fyzice nebo o výuku informatických předmětů v matematických oborech (kde je PřF odběratelem). Moderním oborem, který spojuje přírodovědné a lékařské předměty s matematickými a informatickými technikami statistického zpracování dat, je nově koncipovaný obor Matematická biologie (v bakalářském a magisterském stupni v něm studuje celkem sedmadvacet studentů).

Domníváme se, že mezifakultní studium má velké možnosti rozvoje, v dvouoborovém i jednooborovém studiu. Například o kombinace přírodovědných oborů a společenskovědních oborů na FSS nebo oborů na Právnické fakultě by byl jistě mezi studenty zájem a jejich potřebnost a uplatnění v praxi by byly velmi dobré. Také jednooborové mezifakultní studium, jehož příkladem je zmiňovaná Matematika – Ekonomie, má své výhody (studenti nejsou přetěžováni) a perspektivy. Za významný krok ke sladění požadavků fakult považujeme jednotný studijní a zkušební řád MU a společnou metodiku přidělování kreditů na MU. Mezifakultní studium jistě přináší mnohé administrativní těžkosti (to ostatně i studium mezioborové vnitrofakultní), na druhou stranu však poskytuje i výhody – zejména z hlediska dalšího profesního působení. Umožňuje studentům poznat pracovní a badatelské zvyklosti v různých oborech a nezřídka přitom pomáhá i k lepším kontaktům mezi akademickými pracovníky.

Zuzana Došlá,
proděkanka pro vnější vztahy PřF
Michal Bulant,
proděkan PřF pro informační
a komunikační technologie