První měsíce roku bývají dobou sumarizování, bilancování a hodnocení. Nejinak je tomu i ve světě filmu, kde jsou cenami odměněni ti, kteří si to zaslouží, a různými anticenami ti, kteří si to také zaslouží. Pomiňme nyní trofeje z různých festivalů, kterých je tolik, že není dne, aby na světě nějaký neprobíhal, a podívejme se stručně na Zlaté glóby, které máme za sebou, a blížící se Ceny Akademie, obecně známé jako Oscar. Uplynulý rok byl sezónou 3D filmů, které však ponechaly porotce obou cen víceméně chladnými.

Jediný hraný 3D film nominovaný celkem na tři Glóby, Alenka v říši divů, vyšel zcela naprázdno. A tak alespoň kategorii animovaných filmů, mezi nimiž byl pouze jeden 2D snímek (Iluzionista Sylvaina Chometa), vyhrála Toy Story 3: Příběh hraček. Žádné 3D šílenství se tak na Glóbech nekonalo a zdá se, že podobně bude probíhat i 83. udílení Oscarů, kde jsou horkými favority hraná (2D) dramata. Trojrozměrné filmy zde zastupují zejména animované Toy Story a Jak vycvičit draka, zatímco hraná Alenka a Tron: Legacy usilují o ceny jen ve vedlejších kategoriích.

Je však zřejmé, že podobné ceny neodrážejí vkus diváků, neboť loňský rok byl svým způsobem přelomový. Po dlouhých letech začaly růst zisky kin. Ovšem je třeba dodat, že ani ne tak větším diváckým zájmem o 3D filmy, nýbrž vyšším vstupným. I tak je zřejmé, že mají potenciál přilákat diváky. Alespoň do doby, než se „novým“ vynálezem nenabaží. Je na místě dodat, že 3D usilovalo o diváky již v 50. letech, ovšem s krátkodobým úspěchem.

V současnosti tak 3D dělá to, co širokoúhlé filmy právě v 50. letech – láká diváky zpět do kin, okouzluje obrazem, jenž televize (zatím) nenabídne, a navíc je (prozatím) skvělou zbraní proti pirátům. Těm bude ještě chvíli trvat, než najdou trik na pořizování 3D pirátských záznamů.

Zatím to ale na revoluci nevypadá. Ne všechny žánry se pro tuto technologii hodí a její nevýhodou mohou být i polarizační brýle. Těmi se diváci mohou cítit omezeni. Sám nosím dioptrické a dvoje brýle na nose po dobu dvou a více hodin dají očím a nosu zabrat. Někoho z nich bolí hlava a jiní nemusí třetí rozměr vůbec vidět.

Až časem odpadne nutnost této pomůcky a film se posune někam k holoprojekci, nastane asi opravdová revoluce. Prozatím ale zase rozhodne porno. Není třeba se nad tímto faktem rdít. Tento miliardový průmysl už dvakrát rozhodl „válku formátů“, a to když se přiklonil k VHS namísto kazetám Betamax a k Blu-ray diskům namísto HD-DVD. Jak to dopadne tentokrát, uvidíme za pár let.

Luděk Havel,
Ústav filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Masarykovy univerzity