Grafik, designér, kreativec, nebo expert na marketing? Nejvýstižnější název své profese absolvent Fakulty informatiky Masarykovy univerzity Adam Hrubý ještě nenašel. Podstatnější než profesní škatulka je ale třeba to, že jeho duhové „Chcu Žít Brno“ dovedlo aktivisty až do vedení města se čtyřmi sty tisíci obyvateli.
Je těžké přesvědčovat firmy o tom, že se mají se zákazníky nebo obchodními partnery bavit jinak, než jak to dělají roky?
Většina lidí má nějakou zažitou představu o obchodní komunikaci. Všichni si oblečeme saka a nebudeme říkat vtipy. To je úplný nesmysl. Ti nejlepší byznysmeni chodí v trenkách a srší humorem. Ještě větší výzvou jsou pro mě veřejné instituce. Když udělá sladký nápoj nebo mobilní operátor reklamu, člověk tak nějak čeká, že bude drahá a kvalitní. Ale u školy, politické strany nebo úřadu u nás pořád není lidská a vřelá komunikace běžná. Snažím se to změnit.
Jak třeba?
Před lety jsem byl na stáži ve švédské designové agentuře. Původně jsem tam retušoval třeba jahody, což mě strašně nebavilo. Po měsíci jsem je prosil, jestli bych nemohl dělat něco kreativnějšího. Nakonec mi svěřili úkol, který tam už pravděpodobně všichni nenáviděli. Udělat vánoční přání pro klienty. Já ale nechtěl dělat další kartičku s věnováním. Měl jsem na to půl odpoledne a nakonec jsem nad tím strávil čtrnáct dnů. Agentura se věnovala obalovému designu.
Na Vánoce se ale přeci obalovému designu věnují všichni. V zemi IKEA jsme tak ilustrovali návod, jak se stát nejlepším návrhářem obalů. Naším dárkem pro klienty byl i speciálníbalicípapír, do kterého si mohli zabalit svoje dárky. Papír měl z jedné strany předkreslené rozměry nutné pro zabalení tehdy populárních dárků - karimatky na jógunebomobilu. Zpátky nám pak i od velkých korporací chodily fotky, jak se zabalení povedlo. Občas udělám i nějakou blbůstku. Třeba koncept uměleckého díla. Inspiroval jsem se svítícím neonovým srdcem, které výtvarník Jiří David vztyčilnadPražským hradem. Já si po zvolení Miloše Zemana řekl, že by na to mohlnavazovatobří tříciferný displej, na kterém by se ukazovala aktuální hladina alkoholu v krvi prezidenta. Jmenovalo se to Viróza. Investory ale stále hledám. (smích)
Celý rozhovor s Adamem Hrubým najdete na iDnesu.