Přejít na hlavní obsah

Studenti bodovali s únikovkou o dezinformacích na světové soutěži v USA

Hra Fakescape určená středoškolákům oslovila porotce v prestižní soutěži Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge.

Studentský tým Fakescape s jejich učitelem Milošem Gregorem (uprostřed) na Washingtonu před Bílým domem.

Druhé místo v celosvětovém finále soutěže spoluorganizované technologickým gigantem Facebook dnes v noci získali studenti politologie z Masarykovy univerzity.

Skupina mladých politologů představila na podzim koncept únikové hry pro střední školy s názvem Fakescape, která má naučit mladé lidi ubránit se dezinformacím. Právě s ním se přihlásili do americké soutěže názvem Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge, v jejímž finále je v noci na dnešek přeskočil jen turecký tým.

Politologové vedení pedagogy Milošem Gregorem a Petrou Vejvodovou z Fakulty sociálních studií MU přišli s konceptem únikové hry proto, že se s osvětou v oblasti dezinformací ve veřejném prostoru chtěli dostat k co největšímu množství mladých lidí. Právě tato jejich myšlenka přitom ladí s posláním americké soutěže, která chce podporovat iniciativy bojující s projevy nenávisti a extremismu na sociálních sítích.

„Porota ocenila zejména skutečnost, že o tak vážném a složitém tématu Fakescape pouze nepřednáší, ale studenti jej zapracovali do hry. Rozpoznávání fake news je tak přístupné třeba i učilištím, pro která jsou standardní přednášky nudným formátem,“ uvedl Miloš Gregor, pedagogický vedoucí projektu, s nímž politologové jezdí po školách v celém Česku.

Únikovou hru, jejímž tématem je fiktivní příběh novinářů, kteří musí prokázat schopnost ověřovat informace, si už vyzkoušelo přes tři tisíce středoškoláků na 40 školách. Její tvůrci ale plánují další rozvoj. Už teď mají nachystanou slovenskou verzi hry a rádi by ji během jara přeložili i do angličtiny. Projevily o ni totiž zájem organizace ve Švédsku, Maďarsku a z balkánských zemí.

„Umístění v soutěži pro nás znamená veliké ocenění naší dlouhodobé práce. Kromě finanční odměny jsme získali i kontakty a pozornost ze zahraničí. Díky výhře máme navíc ještě větší motivaci v projektu pokračovat, protože vidíme, že to má smysl,“ sdělila Tereza Kráčmarová, členka studentského týmu.

Do soutěže Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge se zapojilo přes sto projektů z celého světa. Na finále do Washingtonu jedou jen tři nejlepší z nich, které mají na místě prezentaci před odbornou porotou složenou ze zástupců Facebooku a pořádající agentury.

Brněnský tým nakonec nestačil na vítězný turecký projekt pomáhající malým dětem v uprchlických táborech. Na třetím místě skončil filipínský nápad s názvem IslamNOTfobia bojující s náboženskou nesnášenlivostí.

Hlavní novinky