V prvním semestru odložila veškerou přípravu až do zkouškového období, do druhého semestru pak šla s jasným poučením: učit se průběžně celý semestr. I tak si ale Kristýna Kocmanová při studiu najde čas na brigády i kamarády.
„Využívám volnosti, kterou vysoká škola poskytuje. Nejsem typ, co by moc chodil na přednášky, které jsou nepovinné, na druhou stranu je ale čistě na mně, abych vše zvládla, takže se hodně poctivě věnuju všem seminářům,“ vysvětluje hned na úvod Kristýna svou studijní strategii.
Právě díky ní může pondělky a pátky trávit prací, zatímco zbytek týdne patří škole. V budoucnu by se Kristýna ráda stala daňovou poradkyní, využívá tedy možnosti brigádničit u své matky, která ji učí účetnictví.
V práci tráví v pondělí většinou šest až sedm hodin a jednou za dva týdny absolvuje ještě večer jeden seminář. V úterý pak ale míří do školy hned na osmou, i když výuka jí začíná až v deset hodin.
Pravidelné dojíždění do školy není problém
„Bydlím ve vesnici Svinošice mezi Blanskem a Lipůvkou kousek od Brna, takže do školy pravidelně dojíždím. Cesta mi zabere vždy zhruba hodinu, ale autobusy nejezdí každou chvíli, takže raději vyrážím dřív a čas před seminářem věnuju studiu nebo práci,“ popisuje Kristýna.
Úterní dopoledne je u ní především ve znamení angličtiny, která je na Ekonomicko-správní fakultě MU poměrně náročná. Kromě úterka se totiž vyučuje ještě ve čtvrtek, a studenti tak musejí plnit úkoly nejenom z týdne na týden, ale také z úterka na čtvrtek.
Po pauze na oběd odjíždí Kristýna z Lipové ulice, kde fakulta sídlí, do centra města na Veveří, kde je Právnická fakulta MU. Polovina jejího studia se totiž vyučuje právě tam. Od dvou hodin začíná seminář práva mezinárodního obchodu.
„I když jsem si tento předmět zapsala už dopředu ze čtvrtého semestru, abych toho pak neměla hodně, byl pro mě tím nejlepším a všem ho doporučuju. Dozvěděla jsem se v něm spoustu informací o Evropské unii a o tom, jak to chodí v mezinárodním prostředí. Pokud navíc student napíše dobře dva nepovinné průběžné testy, nemusí se už pak tolik stresovat u zkoušky, což je příjemné,“ usmívá se studentka.
I když už jí ve čtyři odpoledne skončila výuka a odjela autobusem domů, neznamená to konec školních povinností. Ve středu má totiž jeden z nejtěžších předmětů na celé fakultě – makroekonomii. A na ten je potřeba se každý týden poctivě připravovat, i kdyby jen kvůli pravidelným průběžným testům.
Průběžné testy a domácí úkoly
Makroekonomie navazuje na předmět mikroekonomie, který se na fakultě vyučuje v prvním semestru. Věnuje se tržním procesům v globálním měřítku, takže třeba dopady daní, vládních omezení nebo politiky centrálních bank. Studenti každý týden píší test, ale také musejí mít na hodiny připraveny z domova vypočítané příklady, které se pak v hodině probírají a bodují.
„Aby člověk mohl jít ke zkoušce, musí za semestr nasbírat určitý počet bodů za příklady a testy. Samotná zkouška je pak taky docela obtížná. Na druhou stranu je předmět zajímavý, protože v něm často řešíme věci, o kterých mluví politici, ať už jde o inflaci, nebo třeba progresivní zdanění,“ přiznává Kristýna.
Středeční odpoledne patří vždy nejprve dvouhodinové přednášce a následně dvouhodinovému semináři z daňového systému, ze školy se tak dostane nejdřív v šest večer a domů tak nedorazí dříve než v sedm. Většinou ji tam ještě čekají úkoly do angličtiny.
Ve čtvrtek ráno začíná už v osm hodin seminář z matematiky. Pro spoustu studentů možná noční můra, pro Kristýnu vůbec ne. Je totiž absolventkou brněnského gymnázia na třídě Kapitána Jaroše, které je proslulé matematickou výukou na vysoké úrovni.
„Každý student, který na fakultu nastoupí, musí absolvovat vstupní test z matematiky. Když ho splní, může si pak ve druhém semestru zapsat předmět matematika, ve kterém se řeší primárně derivace, integrály a matice. Pokud testem neprojde, musí buď v prvním semestru absolvovat speciální předmět matematika 0, nebo test složit napodruhé na konci semestru,“ upřesňuje Kristýna.
Díky práci potkává slavné ekonomy
Čtvrtek pak uzavírá, kromě už zmíněné angličtiny, seminářem a přednáškou z předmětu osoby a jejich právní postavení v evropském kontextu. V pátek už může Kristýna školu vypustit z hlavy a jít zase brigádničit nebo se věnovat své druhé práci.
„Pracuji ještě jako projektová manažerka pro Institut ekonomického vzdělávání a mám na starosti hlavně organizaci ekonomické olympiády pro středoškoláky. Je to skvělá práce, která mi zabere deset až patnáct hodin týdně, nemusím kvůli tomu ale nikam jezdit a můžu to dělat třeba během pauz mezi hodinami,“ vysvětluje studentka.
Sama se olympiády dvakrát účastnila ještě jako studentka gymnázia, nyní soutěž chystá. V lednu to mimo jiné znamenalo objet sedm krajů a dohlédnout na průběh krajských kol, což bylo zrovna ve zkouškovém dost náročné. Při práci se ale Kristýna potkává s předními českými ekonomy a baví ji popularizovat obor.