Každé léto přijíždí na letní školy na Masarykově univerzitě více než 150 zahraničních studentů z celého světa, letos ale univerzita musela téměř všechny zrušit kvůli koronavirové pandemii a cestovním komplikacím. Přesto se ale tři letní školy po vzoru zahraničních univerzit vůbec poprvé konaly v online podobě a celkem se na ně přihlásilo přes 30 studentů z 12 zemí světa, například ze Švýcarska, Iráku, USA, Španělska nebo Hong Kongu. Sice nepoznali Brno, ale pro mnohé to byla první mezinárodní zkušenost, která je nadchla.
Nejzásadnějším problém, který museli organizátoři online letních škol vyřešit, bylo to, v jaké časové zóně bude společná výuka probíhat. „Nakonec jsme se rozhodli, že přednášky budou mezi druhou a čtvrtou hodinou středoevropského času, takže studenti v USA zrovna měli mezi šestou až osmou hodinou ranní a studenti v Kong Kongu mezi osmou a desátou večer,“ vysvětluje Erin Anna Smith, koordinátorka letních škol z Centra zahraniční spolupráce Masarykovy univerzity.
Každá přednáška tak začínala a končila neobvyklými pozdravy – zatímco někteří zdravili své spolužáky slovy "hezký večer", spolužáci z jiné časové zóny jim přáli dobré ráno. Studenti se na společných přednáškách potkávali každý den po dobu tří týdnů, během kterých museli intenzivně studovat a pročítat texty z přednášky na přednášku, připravovat se na diskuse a na závěr kurzu ještě vytvořit skupinový projekt a esej. Podle koordinátorky letních škol to pro studenty byly náročné tři týdny, ale díky jejich vysoké studijní motivaci letní školy dokončili bez problémů.
Škola i pro ty, kteří by nepřijeli
Zájem tyto aktivity i jejich průběh byl příjemným překvapením nejenom pro organizátory, ale například i pro Richarda Turcsanyia, který vyučoval na dvou letních kurzech. „Klasické letní školy jsou postavené na myšlence kombinovat výuku s dalšími činnostmi spojenými se zahraničním pobytem, například s poznáváním Brna, návštěvami nejrůznějších mezinárodních či neziskových organizací, muzeí nebo s cestováním po okolních státech. Letos to ale bylo kvůli pandemii jiné a možná právě proto byli studenti ochotní strávit tři týdny ze svých letních prázdnin doma před počítačovými obrazovkami a studovat.“
Podle něj je skvělé, že se Masarykova univerzita rozhodla formát online letních škol otestovat, protože se ukázalo, že i tato podoba může být úspěšná. Především proto, že se do výuky mohli zapojit i studenti, pro které z jakýchkoli důvodů není jednoduché odjet na zahraniční pobyt.
Pro mnohé studenty byly online letní školy vůbec první mezinárodní zkušeností a někteří dokonce vůbec poprvé zažili výuku v angličtině. A přestože studenti nebyli fyzicky přítomní v Česku a nepoznali Brno ani prostory Masarykovy univerzity, o návštěvy mezinárodních organizací nepřišli – během třítýdenního kurzu měli na programu virtuální prohlídky vídeňského sídla Organizace spojených národů (OSN) a rádia Free Europe v Praze, které vysílá rozhlasové zpravodajství v nejrůznějších jazycích.
Během virtuální prohlídky rádia Free Europe se navíc studenti setkali s odborníky z praxe, například na letní škole International Relations and Threats to Global Security mohli diskutovat s novinářkou původem z Afganistánu, studenti letní školy World in Transition and Central European Transformation mluvili o transformačním procesu v Moldávii a Rumunsku s rumunskou novinářkou a studenti kurzu International Law and Human Rights živě diskutovali s ruskou novinářkou.
V různých časových zónách, ale díky kameře spolu
S průběhem letních škol byli spokojení i studenti, oceňovali nejenom zajímavý program, šanci potkat se zahraničními kolegy ze stejného oboru a možnost vidět svůj obor z mezinárodní perspektivy, ale i nástroj Microsoft Teams, přes který probíhala online výuka. Pochvalovali si, že mají všechno na jednom místě, od videozáznamů z přednášek až po skripta, odborné články a prezentace, což jim pak usnadnilo přípravu závěrečného skupinového projektu.
Navzdory online výuce si studenti pochvalovali také interaktivitu kurzů a například Američan Tyler Ekback, který studuje na University of Glasgow ve Velké Británii, oceňoval, že se na letní škole International Law and Human Rights hodně diskutovalo. „Byl to skvělý kurz a určitě bych ho doporučil všem, koho zajímá právo, politika, mezinárodní vztahy a historie.“
Ačkoliv největší překážkou online letních škol bylo to, že studenti a vyučující nemohli být spolu v jedné přednáškové místnosti, prostorovou bariéru podle vyučujícího Richarda Turcsanyia kompenzovala zapnutá videokamera, díky čemuž měly letní školy velmi zajímavou atmosféru. „Při mých přednáškách jsem velmi rád sledoval prostředí, ve kterém se zrovna studenti nacházejí – zatímco za okny studentů z Kambodži zuřily monzunové deště, v El Salvadoru zrovna začínal slunečný den. To jako učitel před tabulí běžně nezažijete. I když jsme během společné výuky byly stovky kilometrů vzdálení, tvořili jsme komunitu. A na konci třítýdenního kurzu nám všem bylo líto, že se musíme rozloučit a odhlásit se z počítače.“