Na začátku jejího pobytu ji sice velmi mrzelo, že s ní do Bilbaa nakonec neodjela i její spolužačka z brněnské logopedie, se kterou se na pobyt dlouho těšily, ale naštěstí se rychle spřátelila s dalšími zahraničními studenty a našla si šest nerozlučných kamarádek, s nimiž si i teď co týden volá a přijedou ji v tomto semestru navštívit i na Madeiru.
„Erasmus je hlavně o lidech a já jsem na ně měla velké štěstí, s kamarádkami z Norska, Švédska, Německa, Francie a Polska jsme vytvořily skvělou partu a strávily jsme spolu spoustu času a společně jsme i cestovaly. Na skvělé lidi kolem sebe mám štěstí i teď na Madeiře, kde jsme si hodně sedli i v rámci naší české skupinky a těší mě, že to k sobě po Erasmu nebudeme mít tak daleko,“ říká Aneta.
I když její Erasmus ve Španělsku ovlivňovala pandemie, opatření na jaře prý nebyla tak tvrdá jako v Česku, takže stihla procestovat sever Španělska a také Barcelonu, Madrid, Sevillu i Granadu. Celé jaro zůstaly také otevřené restaurace i všechny služby, takže ve volném čase měla neustále co dělat a spolu se zahraničními studenty často chodili surfovat, hrát basketball nebo piknikovat u moře.
Ve škole měla zapsané čtyři předměty a každý z nich byl vyučovaný dvakrát týdně, přičemž jednou byla hodina prezenčně a druhá online. „Ve škole mě to bavilo, měli jsme skvělé a ochotné učitele, ale museli jsme se připravovat z hodiny na hodinu a neustále číst a také jsme psali soustu seminárek, takže to bylo i náročné. Škola mi toho ale hodně dala a navíc mě chytla španělština,“ popisuje Aneta.
Kromě předmětů na University of Deusto měla zapsané ještě další předměty za 24 kreditů také na MUNI, takže pro ni minulý semestr byl prý nejnáročnější ze všech. Do toho také chodila dvakrát týdně na praxi do bilingvní mateřské školky, která byla spojená i se základní školou, takže se na Erasmu musela naučila stíhat desetkrát víc věcí než v Brně.
„Praxe v mateřské a základní škole pro mě byla velmi zajímavá, mají tam zcela odlišný systém. Učitelé se tam snaží vést děti nejenom ke španělštině, ale také k baskičtině. Obdivovala jsem svou supervizorku, která ráno byla s dvouletými batolaty, hned nato šla učit páťáky, pak zase přešla k pětiletým a pak ke třetáčkům. Každá věková skupina potřebuje úplně jiný přístup, takže jsem s úžasem sledovala, jak z hodiny na hodinu střídá maňásky s prací s učebnicí. To bylo opravdu obdivuhodné,“ přibližuje studentka logopedie.
Ze studijního pobytu vytěžila maximum i pro diplomovou práci, což ani sama nečekala – tématem její bakalářky totiž bude bilingvismus, takže jí její praxe i předměty zaměřené na výuku cizích jazyků a trilingvismus výrazně pomůžou s dopsáním diplomky, kterou plánuje obhajovat v červnu.
Na studijní pobyt by Aneta ráda vyjela i na magisterské studiu. „Zahraniční zkušenosti a poznávání jiných kultur a národů mě opravdu baví a chtěla bych zamířit ještě dál, možná do Mexika nebo Argentiny, protože španělský životní styl a kultura mi přirostly k srdci. A dokonce si díky Erasmu umím i představit, že bych pracovala v zahraničí, láká mě například práce v českých školách bez hranic. Dnešní možnosti jsou úžasné a je škoda je nevyužít.“