Třídy 3. A a 3. B Gymnázia Vídeňská jsou s rektorem propojeny díky motivačnímu programu spolupráce mezi školou a komunitou absolventů, mezi které Martin Bareš od roku 1987 patří.
Na setkání gymnazistům připomněl, že akademická půda je jim i dalším středoškolákům otevřená, hovořil o možnostech budoucí vědecké dráhy na univerzitě a představil všech deset fakult Masarykovy univerzity. „Můžete studovat medicínu, práva, přírodní vědy i filozofii, boom však v této době zažívají fakulty, které se věnují komunikaci. Růst zažívá i pedagogická fakulta, která připravuje budoucí učitele. Jejich vzdělávání je v souvislosti s pandemií koronaviru velkou výzvou pro celé školství,“ vtáhl rektor středoškoláky do aktuální problematiky vzdělávání na univerzitě.
„Až budete za rok zvažovat, kam dál, přemýšlejte o Masarykově univerzitě a neváhejte podat si přihlášku do některého z mnoha studijních programů, které univerzita nabízí,“ vyzval studenty třetího ročníku. Pro přijímací řízení, jehož část má Masarykova univerzita i v angličtině, připomněl studentům důležitost studia jazyků a jejich perfektní znalost jako prostředku ke komunikaci.
Třeťáci, i přestože mají ještě rok čas, potvrdili, že o studiu na Masarykově univerzitě uvažují. „Budoucnost vidím v medicíně, pomáhat lidem je to, co mě baví a naplňuje. Uvažuji o studiu genetiky nebo neurochirurgie, tyto obory totiž zachraňují, nebo budou zachraňovat lidské životy,“ uvedla studentka Šárka Marušková.
Její spolužák Sebastián Randula by chtěl na Masarykově univerzitě studovat práva. „Myslím si, že právničina bude mít do budoucna vždy uplatnění a spolu s lékařstvím je tahle práce pro lidi hodně důležitá,“ upřesnil student, kterého baví hlavně humanitní obory.
V následné neformální debatě se studenti rektora ptali i na otázky takzvaně „na tělo“, zajímalo je, proč se stal lékařem a vybral si jako obor neurologii, jak dlouho se vzdělával, jaká byla jeho akademická dráha nebo jestli se musí i jako rektor dál učit. Odpověděl i na dotaz, jak moc se oproti minulosti změnil školský systém. „Došlo k výrazným změnám k lepšímu. Když jsem já končil jako středoškolák, šlo z maturitního ročníku na vysokou školu tak šest procent studentů. Dnes jde na univerzity 50 až 70 procent maturantů, což samozřejmě zvyšuje míru vzdělanosti ve společnosti, a to je dobře.“
Na Gymnázium Vídeňská se rektor Martin Bareš plánuje pravidelně vracet. Nejen kvůli svému patronství a současným nebo budoucím studentům. Gymnázium Vídeňská je totiž jako partnerská škola Masarykovy univerzity zapojena do programu Partnerství ve vzdělávání, jehož cílem je rozvinout užší institucionalizovanou spolupráci mezi Masarykovou univerzitou a středními školami. Například formou seznámení s Masarykovou univerzitou, radami s volbou budoucího studia a pomocí s přechodem na vysokoškolské vzdělávání.