Přestože se Masarykova univerzita může pochlubit pětinou zahraničních studentů a Brno jako město se umísťuje pravidelně vysoko ve studentských žebříčcích oblíbenosti, studenti ze zahraničí slyší hlavně na vyhlášené západní destinace typu Londýn, Řím či Paříž.
Američanka Brynn Smithová to ale má jinak. Zájem o historii a láska k hokeji ji přivedla do Česka. V rámci programu CzechMates tu strávila část léta – tři týdny studiem na Masarykově univerzitě, zbytek pendlováním na trase Brno – Liberec, kde absolvovala stáž v hokejovém klubu Bílí Tygři Liberec. „Ptala jsem se i v Kometě a dalších klubech, jinde ale taková příležitost zrovna tohle léto nebyla,“ odpovídá na otázku, co ji přimělo se každý týden šest hodin přesouvat z jihomoravské metropole až pod Ještěd.
Spojení studia a práce v cizí zemi nabízí program CzechMates, jehož ředitelem je Michael Elavsky, v Brně usazený Američan z katedry mediálních studií a žurnalistiky fakulty sociálních studií. Jeho prostřednictvím mají možnost se s českými reáliemi každoročně seznámit desítky studentů, kteří kromě studia nabírají praxi také v oborech od informačních technologií přes vědu až třeba právě po vztahy s veřejností.
„Michael je skvělý učitel a myslím, že je dobré, pokud člověk může strávit nějaký čas studiem s dalšími zahraničními studenty, ke kterým má přece jen blíž, a až pak se vydat na pracovní stáž do nového prostředí. Opačně by to bylo mnohem náročnější,“ říká Brynn.
Teoretické znalosti ze studia public relations v Pensylvánii loni v létě vyzkoušela poprvé převést do praxe v prostředí nejslavnější hokejové ligy světa, v klubu Pittsburgh Penguins. Na Jágra tam prý dodnes vzpomínají, zasměje se při zmínce o nejslavnějším českém hokejistovi.
Pittsburgh a Liberec pracují s médii stejně
Nyní své zkušenosti mohla porovnat s prostředím, v němž se hokej dělá skromněji, a potkat se s mužem, jemuž se shodou okolností kdysi přezdívalo „Baby Jágr“. Michael Frolík totiž do Liberce přichází jako jedna z největších hvězd nadcházejícího extraligového ročníku.
„Jeho představení bylo větší než obyčejná tisková konference,“ popisuje Brynn jeden z úkolů, na nichž se během své stáže podílela. „Hodně jsem pracovala se sociálními médii. Například jsem pro klub zpracovala strategii komunikace a pro jednotlivé platformy jsem přišla s konkrétními návrhy, jak posílit fanouškovskou základnu.“
Pittsburgh a Liberec mají podle Brynn podobně nastavenou mediální komunikaci a marketing. „Alespoň pokud jde o sociální sítě nebo třeba o fanshop. Mám pocit, jako by český hokej přebíral některé ze zámořských trendů a uzpůsoboval je specifikům českého prostředí,“ říká hokejová fanynka, která věří, že jí brněnsko-liberecká zkušenost pomůže v budoucím uplatnění. To už se sice bude odehrávat v Americe, ale na Masarykovu univerzitu jen tak nezapomene a i Bílé Tygry bude sledovat.