Studio Spoon přivezlo kolekci originálních animovaných znělek pro pořady TV Óčko, připravených lidmi takřka „z ulice“, z nichž někteří dokonce neměli žádnou předchozí zkušenost s podobnou tvorbou. Maďarské sdružení počítačových animátorů Aenima představilo velmi různorodé portfolio, podobně jako české grafické studio Amanitadesign, které zároveň uvedlo pokračování oblíbené hry Samorost. Tu si na přehlídce mohli návštěvníci sami zahrát, a to několik týdnů před jejím oficiálním zveřejněním.
Daniil Lebedev, koordinátor mezinárodního festivalu Machinista, pořádaného v Rusku a Skotsku, přivezl průřezové DVD s krátkými snímky reflektujícími nové technologie. Kromě abstraktních hříček, vzniklých například úmyslným zavedením audiokabelu do přípojky pro videokabel, se diváci dočkali i „hraného“ filmu s živou myší zkoumající svůj umělý protějšek na setrvačník. Podobně se prezentovala i známá německá mezinárodní přehlídka Bitfilm.
České grafické studio Amanitadesign uvedlo na přehlídce Brno ZOOM 2005 pokračování oblíbené hry Samorost. Tu si mohli návštěvníci sami zahrát, a to několik týdnů před jejím oficiálním zveřejněním.
Sekce Machinima představila filmy natočené v prostředí počítačových her. Znudění válečníci krátící si dlouhou chvíli tlacháním i herní postavičky, které odhalily, že nejsou svobodné, byly možná tím „nejlidštějším“ momentem celého festivalu, a navíc ukázaly, že nové technologie neznamenají konec starých problémů a otázek, a to v každodenním životě i v umění.
Publikum poněkud paradoxně nejnadšeněji reagovalo na hrané komediální scénky ruského uměleckého sdružení The Blue Noses Group a na snímek Nothing So Strange, fiktivní dokument o vyšetřování atentátu na Billa Gatese, zakladatele společnosti Microsoft.
Kromě promítání patřil ZOOM 2005 také VJingu, tedy důmyslnému smíchávání videí, obrazů, hudby a často i vstupů z kamer a senzorů namířených do publika. V rámci přehlídky proběhly i vernisáže brněnského konceptuálního umělce Neurona a havířovských autorů nálepek Pictordie.
Michal Kašpárek,
student FSS a FF