Plakáty jsou v centru města k vidění od úterý 21. listopadu a vyzkoušet technologii lze až do konce roku. Hlásají, že Brněnské Vánoce „jsou druhé nejlepší na světě, hned po těch vašich doma“, a nabízejí vstup do rozšířené reality. O toto obohacení předvánočního Brna se zasloužila lektorka fakulty informatiky a výtvarnice Helena Lukášová spolu s absolventkou MUNI a 3D artistkou Takhminou Sadykovou. „Obrazovkami chytrých telefonů vidíme skrze foťák okolní reálný svět, do kterého je vložen virtuální obsah – 3D objekt, obrázek, animace, zvuky. AR je vždy napojena na něco, co ji spustí. V tomto případě je to samotný plakát, aplikace rozpozná vzor a spustí image based AR,“ přibližuje fungování tohoto konceptu vedoucí Ateliéru grafického designu a multimédií fakulty informatiky Helena Lukášová. Nemusí jít však jen o QR kód jako v tomto případě, jindy může posloužit i například detekce rovné plochy, geolokace nebo detekce části těla.
S nápadem umožnit návštěvníkům trhů podívat se na Vánoce „trochu jinak“ přišla agentura, která zaštiťuje uměleckou stránku Brněnských Vánoc. Vizuální podoba letos pomocí ornamentálních vizualizací Venduly Pucharové Kramářové zdůrazňuje gastronomický rozměr svátků. Elementy, které jsou součástí jednotného vzhledu Brněnských Vánoc, oživnou například skrze mobilní telefony.
Jak? „Po načtení QR kódu se otevře web, kde je AR Brněnských Vánoc umístěna. Obrazovka požádá o povolení přístupu k fotoaparátu a tlačítkem ‚start‘ se AR spouští. Ukáží se náhledy výřezu plakátů, na které je třeba zamířit fotoaparát telefonu. Po načtení AR zůstává 3D animace načtená na telefonu. Je možné s ní manipulovat, posouvat a otáčet,“ popisuje Lukášová. Navíc si můžete udělat originální fotku nebo selfie, které lze následně uložit.
Pokud jde o AR, má Helena Lukášová řadu předchozích zkušeností. Především v rámci uměleckých projektů. V případě práce pro Brno tak uplatnila svůj dobrý přehled o využití AR právě ve výtvarném umění. „Této technologii trochu nahrála doba covidu, neboť kulturní instituce byly uzavřeny. V této době jsem připravila s účastníky workshopu Merzbau Revisited pod záštitou Vašulka Kitchen několik AR instalací pro Brno a další světové metropole,“ přibližuje výtvarnice. Na rozšířené realitě Brněnských Vánoc se podílela tvorbou animací, které následně umístila do AR. Umělkyně kazašského původu Takhmina Sadykova připravila 3D modely. Rozšířenou realitu Brněnských Vánoc doprovází i hudba, jejíž autory jsou Tomáš Kelar, člen skupiny MIDI LIDI, a hudebník Ondřej Mikula.
Spuštění AR předcházelo testování. Podle tvůrců mohou ve ztížených podmínkách nastat občasné problémy s načítáním takzvaného markeru, tedy výřezu plakátu. Celou práci proto Helena Lukášová shrnuje jako radost i starost současně: „Jednak animace jsou velmi zábavné, jednak se pouštíme do velkého uživatelského testování v rámci akce,“ říká. Do tohoto testování v ostrém provozu se může zapojit každý, kdo vyrazí okusit atmosféru adventního a vánočního centra Brna.
Autorka článku je studentkou fakulty sociálních studií.