Přejít na hlavní obsah

Nedoručená rozhodnutí studenti nově najdou v ISu

Nedoručený dopis od Masarykovy univerzity si studenti mohou přečíst v Informačním systému MU.

V okamžiku, kdy nebude rozhodnutí z Masarykovy univerzity doručeno, vrátí se na studijní oddělení fakulty. Referentky to zaznamenají do ISu a studentovi bude automaticky odeslán e-mail, který ho upozorní, že se může se zněním zprávy seznámit. Foto: Nicholas Boos.

Stalo se to už řadě studentů. Delší studijní pobyt v zahraničí, stáž nebo prázdniny se pro člověka, staly noční můrou, protože jim uniklo důležité sdělení, které univerzita musí ze zákona posílat poštou do vlastních rukou. Tomu je teď konec. S nedoručeným dopisem se studenti můžou včas seznámit v Informačním systému MU.

Změna byla nově zapracována do novely Statutu Masarykovy univerzity na základě podnětu studentských senátorů. Akademický senát MU schválil nový článek 21 začátkem listopadu a v současnosti již byla novinka uvedena do praxe v rámci Informačního systému MU.

Co se vlastně mění?
Zákon univerzitě ukládá doručit určité typy rozhodnutí studentům do vlastních rukou. Týká se to například vyměření poplatků za prodloužené studium, přerušení nebo ukončení studia či disciplinárního řízení. Všechna tato rozhodnutí se posílají poštou s předstihem tak, aby na ně student mohl popřípadě reagovat žádostí o přezkum rozhodnutí. Přestože takových případů nebylo mnoho, občas se stalo, že se student ne zcela vlastním proviněním k obsahu dopisu nedostal a zákonnou lhůtu promeškal.

„Studentská komora akademického senátu měla za to, že původní úprava nechránila dostatečně studenty před následky negativních rozhodnutí, navrhla proto změny, které by takovou ochranu poskytovaly,“ vysvětluje senátorka Veronika Kudrová, doktorská studentka na právnické fakultě.

Schválená novinka umožňuje přečíst si nedoručený dopis v Informačním systému MU. „Studenti Masarykovy univerzity jsou dlouhodobě vychováváni v tom, že jim IS v porovnání s ostatními školami poskytuje vysoký nadstandard ve správě studijní agendy. Samozřejmostí je elektronická komunikace, a tak je přirozené, že se zavádí i tento nový systém. Zároveň bych však studentům doporučil, aby si dopisy řádně vyzvedávali a tento nový mechanismus vnímali skutečně jako určitou pojistku právní ochrany než běžný postup,“ doplňuje prorektor Němec.

Jak bude systém vypadat v praxi
Dopisy standardně stejně jako doposud přijdou poštou. V okamžiku, kdy nebude z jakýchkoliv důvodů rozhodnutí doručeno, vrátí se na příslušné studijní oddělení fakulty. Referentky danou skutečnost zaznamenají do Informačního systému MU a studentovi pak bude automaticky odeslán e-mail, který ho upozorní, že se může se zněním zprávy v ISu seznámit.

„Od změny si slibujeme větší procesní ochranu studentů, spočívající v eliminaci případů, kdy bude o studentovi nějak rozhodnuto a on se o tom ani nedozví, či se o tom dozví pozdě ve chvíli, když již nebude moci požádat o přezkum daného rozhodnutí,“ dodává senátorka Veronika Kudrová.

Hlavní novinky