Velké cestovatelské sny má kdekdo. Ne každý už se ale odváží si je vyplnit. Dva studenti Masarykovy univerzity, Martin Beťko a Michal Vičar, patří mezi ty, kteří se rozhodli svoji klukovskou touhu uskutečnit a v srpnu se vydají na půlroční cestu kolem světa. Jako dopravní prostředek jim přitom bude sloužit staré embéčko – tedy Škoda 1000 MB.

„O velké cestě plné dobrodružství sní od malička snad každý kluk. Cestu v této podobě jsme ale vymysleli teprve před dvěma lety, když jsme se s Michalem bavili o našich dalších cestovatelských plánech. Nejprve jsme se tomu nápadu hodně nasmáli, pak nám ale začal čím dál víc vrtat hlavou,“ vysvětluje Beťko, jak se zrodila idea vyrazit na trasu, která má podle plánů obou cestovatelů vést přes čtyři světadíly, dvacet států a měřit třicet pět tisíc kilometrů.

Proč se ale rozhodli zvolit zrovna embéčko – tedy auto, které je skoro stejně tak staré jako oba dobrodruhové dohromady? Vedle velké tradice, kterou má v Česku cestování ve škodováckých veteránech, je to také motivace technická. „Embéčko jsme si vybrali i kvůli jeho jednoduché konstrukci a z ní vyplývající téměř legendární odolnosti. Ne nadarmo se tomuto stroji říká malý autotank,“ směje se Beťko a dodává, že v současné době se auto chystá do dílny, aby prošlo nezbytnými opravami.
„Embéčko jsme si vybrali i kvůli jeho jednoduché konstrukci a z ní vyplývající téměř legendární odolnosti,“ vysvětluje výběr vozidla jeden z cestovatelů Martin Beťko (vlevo). Foto: Archiv Michala Vičara.

Trasa, která povede napříč celou Euroasií, přes Indonésii do Austrálie a napříč Jižní Amerikou před cestovatele jistě postaví řadu překážek. „Nejrizikovějším úsekem trasy bude nejspíš sever Jižní Ameriky, obzvlášť pak Venezuela a Kolumbie. Byli jsme také jinými cestovateli varováni před značně autoritářským přístupem čínské policie,“ popisuje Beťko, ve kterých zemích se nejspíš setkají s komplikacemi.

A na kolik peněz takový výlet přijde? Rozpočet podle cestovatelů činí asi půl miliónu korun. „Jednání se sponzory se liší firmu od firmy, někde to jde lehce, jinde je to na delší lokty, v podstatě se ale střetáváme s vcelku pozitivními ohlasy a několik společností nám už potvrdilo finanční účast na projektu,“ vysvětluje Beťko způsob, jakým se cesta zaplatí.

Dobrodružství si cestovatelé pochopitelně nebudou chtít nechat jenom pro sebe, a tak budou pravidelnými reportážemi, zápisy a fotografiemi z cesty zásobovat některé české deníky i rádia. Více informací na webové adrese http://mbkolemsveta.cz/.