Malé divadlo hudby je pojem, který je spjat s kulturně-hudebním životem v Brně už po dlouhá desetiletí. Současné fungování divadla je spojeno s Knihovnou Jiřího Mahena a jeho dramaturgický plán měli od roku 1997, kdy knihovna divadlo oživila, na starosti postupně dva studenti hudební vědy z Filozofické fakulty.

Autorem počáteční koncepce byli student FF Jan Špaček spolu s vedoucí hudebního oddělení v Mahenově knihovně Miroslavou Horejskovou a profesorem hudební vědy na FF Milošem Štědroněm. Od roku 2000 je dramaturgem další student FF Tomáš Kučera. Divadlo se pod jeho vedením dále zaměřuje na popularizační činnost v oblasti hudební teorie, ale prošlo také jistými změnami. „Převzal jsem myšlenku vzdělávacích pořadů a rozšířil jsem program o pořádání komorních koncertů,“ uvedl Kučera.

Muzikologické přednášky, které populární formou odhalují tajemství hudby, pokrývají významní brněnští odborníci, mezi které patří zejména známí teoretikové z FF. Jsou to dnes již legendární Miloš Štědroň nebo Rudolf Pečman, ale také jazzman Jan Beránek. V lednu předvedli spolu s varhanicí Věrou Heřmanovou sérii výjimečných pořadů vztahujících se k Wolfgangu Amadeu Mozartovi, od jehož narození letos uplynulo již 250 let. Výjimkou nejsou však ani pořady studentů hudební vědy z FF. V minulosti zde vystoupili například studenti Petr Ch. Kalina, Jan Špaček nebo Viktor Velek.

Mezi proslavenější umělce, kteří vystupují v Malém divadle hudby, patří Czaldy-Waldy kvartet přetavující melodiku písní ze Zakarpatské Rusi a východního Slovenska. Zleva: Aleš Mrázek - flétny, Minach (umělecký alias Mariany Chmelařové) - zpěv a tanec (jako host), Marek Kubát - kytara, Eva Horáková - violoncello, Martina Himerová - viola. Foto: Tomáš Kučera.
Na komorních koncertech vystupují studenti JAMU, Konzervatoře Brno nebo jiní mladí hudebníci. V lednu zde s působivým koncertem anglické hudby druhé poloviny 17. století zazářily zpěvačka Ivana Krejčiříková a na theorbovanou loutnu hrající Simona Holubcová. V minulosti v divadle vystoupil například pěvecký soubor kaMUFFláž složený převážně ze studentů FF. Mezi proslavenější patří Czaldy-Waldy kvartet pracující s melodikou písní ze Zakarpatské Rusi nebo východního Slovenska. „Tato vystoupení jsou založena na tom, že většinou mladí umělci, často absolventi, se chtějí ukázat, ale ještě nejsou tak dobří, aby na tom mohli vydělávat,“ popsal vystupující hudebníky dramaturg divadla. „My jim dáváme možnost zaexperimentovat si, zviditelnit se a vystoupit bez starostí o propagaci a nějaký finanční výsledek,“ dodal Kučera.

Divadlo plně financuje Knihovna Jiřího Mahena. Vstupné na všechna představení, která se konají v Kleinově paláci na náměstí Svobody, je totiž dobrovolné. „Máme tam sál, který je asi pro padesát lidí,“ popsal prostory Kučera. „Když přijde tak třicet lidí, tak to beru jako dobrý výsledek. Může se to zdát málo, ale přitáhnout šestkrát do měsíce obecenstvo, ať už na vzdělávání nebo v případě koncertů na naprosto neznámá jména, je opravdu kumšt,“ dodal dramaturg.

Pořady, které se konají v příjemném komorním prostředí, navštěvují lidé všech generací. Přitažlivost hudebních večerů spočívá v ojedinělé kombinaci mluveného slova s hudbou a také v přátelské atmosféře, v níž je možný bezprostřední kontakt s vystupujícími. V tomto duchu bude divadlo podle dramaturga i nadále pokračovat. „Chceme se jen do budoucna více zaměřovat na českou hudbu, kterou jsme zatím trochu zanedbávali,“ nastínil své plány Kučera.