Jak ses dostala k práci v Adře?
Poté, co Asii postihlo na konci roku 2004 ničivé tsunami, jsem tam nastoupila jako dobrovolnice na praxi. Pak jsem z angličtiny překládala vysvědčení sponzorovaných dětí a od loňského července pracuji na půl úvazku na projektu Bangbaby. Věnuji se hlavně analytické části a taky mám na starosti financování a hospodaření. Lidé si často neuvědomují, že rozvojová spolupráce znamená hlavně hodně kancelářské práce.
Na začátku března jste se z Bangladéše vrátili z dvoutýdenní kontrolní mise. Co tě tam nejvíc překvapilo?
Bangladéš je země, kde si tě dobrodružství najde samo. Víceméně jsem počítala s tím, jaké to tam asi bude, ale člověk vždycky nemůže předpokládat všechno. Tak třeba kamkoli se jede, zaprší, rozmáčí se cesta nebo spadne most, musí se pokračovat lodí a skončí to v místě, které je zarostlé lekníny… Zkrátka nedá se moc plánovat, protože se nikdy nedá odhadnout, na co v terénu narazíme.
Jaký byl hlavní cíl vaší cesty?
Hlavní náplň byla objet všechny školy, ve kterých máme děti podporované českými sponzory. Fotili jsme je, kontrolovali, jestli chodí do školy, jaké mají výsledky, jak se mají a jestli jsou v pořádku. Pak jsme taky museli prověřit hospodaření naší partnerské nevládní organizace Bangladesh Children‘s Sponsorship Services (BCSS), která zajišťuje fungování projektu v Bangladéši.
Adra je adventistická organizace. Jakou roli hraje víra při výběru sponzorovaných dětí?
Děti se vybírají nezávisle na vyznání. Mají jeden předmět o víře, ale není nijak podmíněné, že by do těch škol mohli chodit jenom adventisté. Je ale pravda, že spousta z nich konvertuje, což my neovlivníme. Náš cíl v žádném případě není evangelizovat, ale když ti lidé vidí, že ve škole se jejich dítě bude mít dobře, tak se třeba nechají i pokřtít.
Co je asi rizikové, je možnost korupce v regionech. Naši spolupracovníci ale hlídají, aby děti byly vybírány spravedlivě. Jsou vybírány podle toho, jestli mají oba rodiče, a podle jejich příjmů. Samozřejmě hraje velkou roli motivace. Ve spoustě rodin děti do školy posílat nechtějí, nebo třeba děti samy o školu nemají zájem.
Bakalářské studium jsi absolvovala na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. Proč sis pro magisterské studium vybrala právě FSS?
Z mnoha důvodů. Tady se mohu víc specializovat na sociální politiku, kdežto všude jinde v republice je studium více zaměřeno na sociální práci. Mohla jsem si tu vybrat ze čtyř specializací. Taky to mám blíž domů a samozřejmě se mi tu mnohem víc líbí.