Několik hodin týdně dobrovolně věnují tomu, že řeší problémy jiných lidí. Studentští poradci radí posluchačům Masarykovy univerzity nejenom s poplatky za studium, ale mohou je také zastupovat při konfliktech s vyučujícími. Nejtěžší na této práci prý ale není luštění studijního řádu, nýbrž moment, kdy člověk musí zoufalému studentovi říct, že na řešení jeho problému je už pozdě.
Eva Vahalíková má za sebou změnu studovaného oboru a přerušení a návrat do studia. I vlastní zkušenost jí popohnala k tomu, aby se stala studentskou poradkyní. „Oslovil mě kamarád, tehdy také poradce. Já měla jenom základní znalost studijního řádu, jako spousty dalších studentů. Nevěřila jsem si, že bych byla dobrou poradkyní,“ vrací se Eva ke svým začátkům. Dnes už jsou to čtyři roky, co dělá studentskou poradkyni, a říká, že ji to pořád naplňuje.
O studentských poradcích slyšel snad každý, komu se studium nějak zkomplikovalo. Od roku 2007, kdy začali na Masarykově univerzitě působit na podnět Akademického senátu MU, se zabývají studijně-právním poradenstvím. „Radíme jiným studentům, jak se vyhnout nástrahám během studia, nebo jak úspěšně projít do dalšího semestru,“ vysvětluje Eva.
Lidé se na poradce obracejí s nejrůznějšími dotazy. „Třeba jak ukončit předmět, hodně dotazů se týká poplatků za studium,“ vypočítává Eva. Posláním poradců je zejména objasnit studentům jejich práva a povinnosti.
Právníkem i psychologem najednou
Mnohokrát studentům jejich studium zkomplikují zdravotní i psychické potíže. Eva přiznává, že se na ni často obracejí i lidé, kteří si zkrátka potřebují popovídat. „Chybí jim hlavně informovanost. Jen málo lidí ví o školní psycholožce, za kterou je možné zajít, nebo o Středisku pro pomoc studentům se specifickými nároky Teirésiás, na které se mohou obrátit i například ti s poruchami učení,“ upozorňuje Eva. Pro ni jako poradkyni bývá zvláště náročné, když přijde student, kterému už nedovede pomoct.
Studentští poradci i pro podobné situace procházejí školeními, například se zaměřením na psychohygienu nebo mediaci problémů. „Musíte umět komunikovat s lidmi, jinak to nejde,“ říká Eva, která sama přiznává, že někdy je to složité. „Najdou se studenti, kteří by chtěli, abychom za ně rozhodli, co je nejlepší. To ale nemůžeme,“ vysvětluje Eva.
Posláním studentských poradců je hlavně vysvětlit situaci, aby se pak student mohl kvalifikovaně sám rozhodnout, co chce dělat dál. Proto také poradci prochází i školením z vysokoškolské legislativy.
Možností, jak se na poradce obrátit, je několik. Většina studentů používá Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.nebo diskusní fórum v Informačním systému. Dvakrát týdně ale poradci poskytují i osobní konzultační hodiny v Kariérním centru MU, jednou týdně také v bohunickém kampusu.
Eva přiznává, že ji práce dala hodně do života i studia. „Najednou si uvědomíte, že studijní oddělení není nepřítel a že i učitelé jsou jenom lidé a bariéra mezi nimi a studenty nemusí být neprůchodná,“ dodává s úsměvem. Při práci poradkyně se naučila podávat žádosti, komunikovat s lidmi a také, jak říká, potlačit sebe sama a naslouchat druhým.
„Je to práce, která vyžaduje silnou vnitřní motivaci,“ myslí si Eva. „Stát se kvalitním poradcem trvá dlouho, chce to hodně námahy i trpělivosti. Když se pak někdo opět ozve s tím, že jste mu zachránili studium, je to ta nejlepší odměna,“ uzavírá upřímně.