Poradenské centrum Masarykovy univerzity patří mezi jednu z institucí vytvořených speciálně pro studenty, o jejichž existenci ale mnoho lidí stále neví. Přitom psychologické a profesní poradenství, které nabízí, poskytuje všem studentům MU zdarma.

Poradenské centrum vzniklo v roce 1994 s finanční podporou Fondu rozvoje vysokých škol a za dlouhou dobu své existence prošlo velkým rozvojem. Jakkoliv se služby, které nabízí, dají shrnout do dvou zmíněných okruhů poradenství, jde v současnosti o široký servis zahrnující individuální konzultace, přednášky a semináře nebo i setkávání se zaměstnavateli a lidmi z praxe. Pro ilustraci vyberme z prosincových akcí například seminář Prezentační a sebeprezentační dovednosti aneb Umíte (se) „prodat“? či seminář Klíčové role v týmu – najděte svoje místo.

S jakými dotazy a problémy tedy studenti běžně do Poradenského centra přicházejí? „Nejběžnější problémy v profesním poradenství se dají shrnout do několika vět: Budu končit se školou a nevím, na co se hodím. Nevím,
jestli jsem si správně vybral školu. Nevím, jaká je nabídka firem. Nevím, jaký jsem osobnostní typ. S tím vším
dokážeme určitě pomoci,“ uvedl vedoucí psycholog Poradenského centra Marek Navrátil. Centrum studentům například nabízí vyhotovení tzv. analýzy osobnostního profilu, což je profesně poradenská metoda, která ukáže, pro jaký typ práce se člověk nejvíce hodí. Studenti, kteří tápou, se tak mohou o sobě dozvědět něco víc.

Centrum však nabízí i řadu sebezkušenostních skupin, kde se otevírá možnost osobnostního vzdělávání, studenti se učí komunikačním dovednostem, připravují se na vstupní pohovory či na budoucí povolání. „Nejčastějším
problémem studentů je nedostatek soft skills – tedy komunikačních a prezentačních dovedností – a nedostatečný kontakt s praxí ve svém oboru. Na řadu těchto problémů se zaměřujeme,“ řekla jedna z lektorek Poradenského centra Silvie Rampouchová.



Psychologické poradenství je druhou přirozenou součástí servisu centra zejména proto, že vysokoškolské studium je životní etapou, kdy se děje nejvíce zvratů a studenti si často nevědí rady. „Doba studia na univerzitě je pro člověka často obdobím prvních pochybností o sobě samém, poprvé se odchází z domova na delší dobu, dochází k vyvazování z rodinných vazeb, je to období prvních vážnějších milostných vztahů. Zejména adaptační problémy jsou nejrozšířenější,“ uvedl Marek Navrátil.

Ohlasy studentů na různorodé semináře jsou vesměs velmi pozitivní. Po každé takové akci totiž organizátoři žádají zpětnou vazbu, která jim umožňuje přizpůsobovat svoji práci požadavkům studentů. „Určitě jsem si odnesla spoustu námětů, co si přidat do životopisu, a naučila jsem se šikovné obraty do pohovoru,“ uvedla studentka FF, která absolvovala seminář Jak se připravit na přijímací pohovor. Ke kvalitě seminářů jistě přispívá i pečlivý výběr lektorů. „Všichni naši lektoři i jimi navrhované programy procházejí evaluací. Chceme skutečně nabízet akce, po kterých je poptávka, a jsme připraveni reagovat i na velmi konkrétní požadavky a dělat programy na míru třeba pro určité obory, pokud nás o to někdo požádá,“ uvedl Navrátil.

Poradenské centrum nemá vlastní úřední hodiny, má však přehledné webové stránky rect.muni.cz/pcentrum, z nichž si lze udělat představu o probíhajících seminářích a lze tu též detailně zjistit, jaké služby přesně centrum nabízí. Centrum je možné kontaktovat buďto telefonicky na čísle 549494599 nebo ještě lépe prostřednictvím e-mailu na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Zde se studenti mohou hlásit jak na individuální poradenství, tak přihlašovat na avizované semináře. Studentům se doporučuje psát emaily z informačního systému, pokud však někdo při individuálním poradenství trvá na anonymitě, tak tak učinit nemusí.