Tak trochu hlavou proti zdi se rozhodla jít na podzim parta studentů kabinetu informačních studií a knihovnictví se svým učitelem Adamem Hazdrou. Pustili se do návrhu nové verze daňového přiznání, které by se díky nim mělo do budoucna stát uživatelsky přívětivější.
Ti, kteří ho vyplňují, ten pocit důvěrně znají, ostatní o něm určitě aspoň slyšeli vyprávět. Růžový formulář daňového přiznání je strašák, k jeho vypracovávání lidé přistupují minimálně s respektem nebo to raději rovnou vzdají a nechají na odborném poradci.
S takovým povědomím se studenti na začátku podzimního semestru pustili do práce a ukázalo se, že pověst odpovídá realitě. Udělali jsme asi padesát rozhovorů s malými živnostníky, většími podnikateli i poradci a vyplynulo z nich, že formulář je zbytečně složitý a lidé s ním skutečně mají problém,“ říká Hazdra, který tak spolu s kolegy narazil na zajímavou věc. Ačkoliv služba uživatelům zjevně nevyhovuje, nikdo se zatím neodhodlal na to hlasitě upozornit nebo s tím něco dělat.
Jistě, částečně je to pochopitelné. Úředníci mají svojí práce dost. Změna by znamenala revoluci, na kterou je třeba se adaptovat, což stojí čas a peníze. A hlasitý odpor nelze čekat ani z druhé strany, protože ve chvíli, kdy má poplatník obavy, zda má vůbec všechno v pořádku, těžko bude útočit na neefektivně fungující systém.
Chce to mediátora, řekli si studenti a začali vršit nápady, jimiž by se růžový formulář a související kroky daly vylepšit. „Přišli jsme třeba na to, že asi jedné třetině lidí by stačil tiskopis daleko méně obsáhlý. Malí živnostníci nemají zaměstnance, neodepisují třeba auto, takže vyplňují jen pár kolonek, které se vejdou na jednu stranu,“ popisuje Jakub Ludwig, jeden z těch, kdo v předmětu Service Design vypracovávali návrh tiskopisu nového.
Stačí na něj opravdu jen jeden list a na jeho druhé straně je laicky srozumitelný návod, jak políčka vyplnit.
Pomoc na několika úrovních
Techničnost jazyka, jemuž člověk mimo obor nerozumí, byla další výtka, kterou lidé k růžovému formuláři směřovali. Jiná se týkala toho, že když poplatník přiznání podá, žije v obavách, jak to s ním vlastně dopadlo. „Zpětnou vazbu od úřadu totiž dostanete jen ve chvíli, kdy uděláte něco špatně, a to ještě s docela velkým zpožděním,“ poukazuje Hazdra, jenž jinak pracuje pro Jobs.cz.
Proto se zrodila vize speciálního webu, kde najdou zájemci aktuální informace týkající se podávání daňového přiznání i rady, když narazí na nějaký problém. Koncepce navrhuje také vznik asistenční linky, kde bude možné zeptat se přímo odborníka. A počítá se i s tím, že vznikne proces, kterým bude finanční úřad dávat na vědomí, v jaké fázi klientovo daňové přiznání je.
Na jednosemestrální předmět docela hodně práce. „Když jsme se na začátku dozvěděli, co se po nás bude v předmětu chtít, trochu jsme se báli, že to bude hrozná nuda. To se nakonec rozhodně nepotvrdilo, spíš naopak. Uvědomili jsme si, že tady existuje na několika úrovních problém, s nímž je potřeba bojovat,“ vzpomíná student Filip Svoboda, další z tvůrců nového návrhu.
Hotovo ještě úplně není, další skupina bude návrhy do finální podoby dopracovávat zase na podzim. Hazdra už se ale domluvil na spolupráci se specialisty s Generálního finančního ředitelství.