Možná v hlavě nosíte dobrý nápad, který byste rádi rozjeli ještě při studiích. Jenže jak to tak bývá, studentský život je těžký a peníze, které byste mohli do podnikání investovat, prostě nemáte. Co s tím? Vyzkoušet můžete crowdfunding, který funguje na principu komunitního financování.
Na webových stránkách prezentujete svůj produkt nebo myšlenku, a pokud návštěvníky portálu zaujmete, pošlou vám peníze. Ovšem musíte počítat s tím, že lidé vám nepřispějí zadarmo. Bez dobré komunikace a odměn se to neobejde. Jak se tedy ve světě pravidel úspěšného crowdfundingu vyznat?
O tom mluvila na dalším ze setkání StartupClubu Jihomoravského inovačního centra jedna ze zakladatelek crowdfundingového portálu HitHit Jana Ecksteinová.
1. Komunikujte s lidmi
Komunikace je základ všeho, tedy i crowdfundingu. Pokud chcete, aby váš projekt byl úspěšný, musíte lidem umět jasně vysvětlit, co se změní, až peníze vyberete.
„Najděte si něco, co má začátek a konec. Nevybírejte na provoz vašeho podniku na příští rok, namísto toho si řekněte o peníze třeba na ekologický nábytek. Přemýšlejte vždy o tom, jak to lidem komunikovat jasně a jednoduše,“ vysvětluje Jana Ecksteinová.
Nemusíte se přitom vyhýbat nadsázce, podle Ecksteinové se naopak vyplatí být při formulování projektu vtipný. „Humor je součástí crowdfundingu, nebojte se ho použít,“ dodává.
2. Odměňujte
Důležitou roli hraje také to, jak své fanoušky odměníte, když vám na projekt přispějí. Ideální je, pokud se odměny pojí přímo s vaším projektem. Například pokud vyrábíte speciální obuv z extra prodyšného materiálu, můžete svým zákazníkům jako odměnu nabídnout sadu pestrobarevných tkaniček, které v obchodě jen tak neseženou.
Kreativitě se zkrátka meze nekladou. „Velmi dobře funguje, pokud fanouškům nabídnete, že po nich něco pojmenujete,“ upozorňuje Ecksteinová.
A kolik odměn je vlastně ideální nabízet? „Počet je na vás, někdy stačí šest, někdy dvacet. Vždy záleží na konkrétním projektu, ale určitě nemá smysl tlačit se do velkého množství,“ zdůrazňuje.
3. Natočte video
Nejenom odměny, ale také to, jak vaše prezentace na webu vypadá, dokáže spoustu lidí přilákat, anebo naopak odradit. Každá maličkost ovlivní, jestli fanoušky získáte. Příkladem je třeba nahrané video.
„Úspěšnější jsou projekty s nahraným videem. Možná je to proto, že lidé jsou rádi, pokud vás vidí alespoň virtuálně. Najednou vědí, kdo jste a je pro ně jednodušší vám poslat peníze. Video dává lidem najevo, že se snažíte udělat pro úspěch projektu maximum,“ vysvětluje Ecksteinová.
Ačkoliv jsou videa, která mají kvalitní zvuk i obraz, pro váš projekt velkou výhodou, někdy lidem stačí jen humor a veškerá kvalita videa jde stranou. „Na HitHitu měl projekt jeden indický pár, který se snažil zrekonstruovat hotel v Krušných Horách. Natočili video, o kterém se nedalo říct, že je kvalitní. Bylo příliš dlouhé a nemělo dobrý obraz. Najednou se v něm vynořila žena, kolem ní řádila sněhová vánice, a ona jen zašeptala: Já nevím, co mám říkat! Bylo to ohromně úspěšné, lidi to bavilo. Nikdo od nich totiž nečekal, že budou mít prezentační schopnosti, chtěli přece opravit hotel,“ uvádí Ecksteinová.
Vše se tak odvíjí od toho, na jakou oblast se svým projektem míříte. „Pokud chcete točit dokumentární filmy a neumíte udělat kvalitní video, moc fanoušků si nejspíš nezískáte,“ doplňuje Ecksteinová.
Co dalšího byste měli vědět
• nejčastěji lidé nakupují produkty a služby, které stojí v rozmezí 200 – 300 Kč
• v průměru na HitHitu uspěje každý druhý projekt
• pokud vám už lidé poslali půlku částky, kterou jste si stanovili, je skoro jisté, že se vám podaří vybrat celou sumu, než váš projekt skončí
• vyplatí se lidi motivovat k tomu, aby vám posílali víc peněz, než jste uvedli v prezentaci. Třeba tím, že jim napíšete, co dalšího můžete podniknout, pokud se vybere například o třicet tisíc korun víc
• nejmíň lidé přispívají během vánočních svátků a krátce po Silvestru, nejvíc naopak utrácí před Vánoci
• na HitHitu jsou nejpopulárnější projekty v kategoriích hudby a filmu, hůř se vede technologickým vychytávkám
Přednášky a diskuse StartupClubu se konají zdarma každou třetí středu v měsíci v prostorách Jihomoravského inovačního centra.