Fakulta sociálních studií se v posledních týdnech stala dějištěm fiktivních volebních kampaní, které vedou magisterští studenti politologie. Ti v rámci předmětu Volební kampaň v teorii a praxi vytvořili dva volební týmy, vybrali dva kandidáty a snaží se získat hlasy svých spolužáků. Fiktivní volby se odehrávají právě dnes 11. května v informačním systému.
Součástí interaktivního kurzu jsou semináře s odborníky, ale především praktické vedení kampaní, které každé jaro rozhýbou život na celé fakultě. „Letos jsou stejně jako loni dva kandidáti. Vychází to vždy z počtu zapsaných studentů v kurzu, je totiž potřeba vytvořit dostatečně velké volební štáby okolo jednotlivých kandidátů, aby mohli vést dobrou kampaň,“ vysvětlil vedoucí kurzu Miloš Gregor.
Prvním letošním kandidátem je Jan Štěrbák, který se se svým týmem rozhodl vsadit na humor. „Úplně na začátku jsme si položili otázku, jak je naše katedra vnímána zvenčí. Zjistili jsme, že lidé často vnímají studenty politologie jako stydlivé suchary, kteří nemají smysl pro humor. S tím já ale nesouhlasím a chci proti tomu bojovat. Cílem kampaně tedy je zlepšit image naší katedry a dát najevo, že politologové se umí bavit,“ popsal Štěrbák.
Sám vystupuje na sociálních sítích pod nickem Kandidát srandy a pravidelně zveřejňuje vtipná videa či fotografie. Vypustil třeba do světa dvě zábavná videa Co politologové neříkají, první z nich má už dohromady přes dva tisíce zhlédnutí. „Dále máme za sebou fotokoutek s Kandidátem srandy, u kterého mohli všichni ochutnat naše výborné muffiny, nedávno jsme úspěšné zorganizovali akci Na pivo s Honzou a Na panáka s Honzou,“ vyjmenoval student.
Co politologové neříkají
Akce pro spolužáky pořádá i druhý kandidát Hrachya Gyulzadyan, alias Hrača. Ten zorganizoval politologický kvíz a každou středu nabízel spolužákům přímo na fakultě čaj a kávu. „Hlavním motivem kampaně je ale představování zajímavých osudů a příběhů našich studentů a učitelů. Všechny nás pojí láska k politologii, každý je ale něčím zajímavý a má jiný pohled,“ vysvětluje kandidát. Právě hashtag #jinypohled se stal pojítkem jeho kampaně.
Oba studenti se shodují, že je vedení kampaně náročné a jde pravděpodobně o časově nejnáročnější předmět v jejich dosavadním studiu. „Kombinovat kampaň s ostatními školními a pracovními povinnosti je obtížné, obvykle jí věnujeme 25 až 30 hodin čistého času týdně, ale je to skvělá zkušenost,“ uvedl Gyulzadyan.
Letošní průběh kampaní je oproti předešlým ročníkům jiný. „Liší se ve způsobu práce s podporovateli. Zatímco v předešlých letech se kandidáti vždy snažili získat veřejnou podporu od vyučujících, letos vyučující nebyli zatím vůbec vidět. Hrača sází hlavně na podporu a prezentaci spolužáků, Honza zase na humor,“ vysvětluje Gregor.
Volit mohou všichni studenti a vyučující katedry politologie. Ve čtvrtek 11. května od 15 hodin navíc proběhne v atriu fakulty sociálních studií závěrečná debata kandidátů.