Miloslava Kameníková pracuje na Gynekologicko-porodnické klinice (GPK) jako porodní asistentka a poté i staniční porodní asistentka již třicet let. A na Ústavu zdravotnických věd Lékařské fakulty MU už řadu let vyučuje porodní asistenci.
Mezi členy stěžejní pracovní skupiny, která stála u zrodu Centra porodní asistence (CPA), patří i přednosta GPK Vít Weinberger, který na lékařské fakultě vyučuje stejně jako garantka oboru Porodní asistence na Ústavu zdravotnických věd Radka Wilhelmová.
O tom, co může Centrum porodní asistence nabídnout nejen rodičkám, ale i studentkám zmíněného oboru, hovoří Miloslava Kameníková.
Co studentky medicíny a oboru porodní asistentka učíte, když přijdou do Centra porodní asistence?
Především je potřeba hned na začátku vysvětlit, že Centrum porodní asistence není budova nebo nějaké místo na naší Gynekologicko-porodnické klinice. Je to je koncepce péče, kdy se o těhotnou a rodící ženu s nízkým rizikem komplikací stará porodní asistentka dle jasně stanovených pravidel. Chod Centra je v současné době zasazen do provozu porodnice na obou pracovištích: Bohunice a Obilní trh.
Studentky porodní asistentce zde mohou vidět, jak porodní asistentky ve FN Brno pracují. Mají přiznané všechny kompetence v rámci svojí profese, u fyziologických porodů pracují samostatně a přebírají veškerou zodpovědnost za svoji práci. U rizikových porodů pracují v těsné spolupráci s lékaři. Studentky se tomuto všemu učí po boku svojí porodní asistentky – mentorky v rámci praktické výuky. Centrum tedy přináší nejen profit pro těhotné a rodící ženy, ale právě i pro porodní asistentky. Je možný jejich kariérní růst, možnost profilovat se v průběhu jejich praxe v různých subspecializacích. A profit má Centrum i pro studentky, protože ne na všech pracovištích v ČR, kde studentky porodní asistentce absolvují svůj praktický výcvik, mohou vidět samostatnou práci porodních asistentek a ochranu fyziologického porodu.
A další cíle centra porodní asistence jsou jaké?
Je to větší akcent na fyziologii porodu. Gynekologicko-porodnická klinika je perinatologickým centrem, umíme poskytovat vysoce kvalifikovanou péči o komplikované a závažné případy v průběhu těhotenství a porodu. Naše perinatologické výsledky nás řadí mezi špičková pracoviště nejen v ČR. Vedle zachování těchto vysokých standardů se chceme nyní více soustředit na fyziologické porody. Žen s nízkým rizikem na naše pracoviště přichází porodit přes 60 procent. A porodní asistentka je tou nejvhodnější zdravotnickou profesí v péči o zdravé těhotné a rodící ženy.
Začali jsme víc slyšet na požadavky rodících žen, kterých máme více než 6000 ročně. Navzájem se neznáme a od rodiček začíná přicházet poptávka po individuální péči.
Též jsme vytvořili prenatální ambulance, které jsou vedeny porodními asistentkami. Studentky mohou vidět, jak pečujeme o ženy, které zatím ještě nerodí. A pak vidí a učí se, jak se na našich pracovištích přistupuje k fyziologickému porodu.
Když bych to shrnula, s tímto vším souvisí pozitivní zážitek rodiček z porodu, individualizovaná péče s důrazem na empatický přístup a minimalizaci zásahů do průběhu porodu.
Je to tedy hodně o přístupu k nastávajícím maminkám.
Samozřejmě. Přístup k rodičkám je velmi důležitou součástí naší péče, péče všech porodních asistentek o všechny naše těhotné a rodící ženy.
Naše komunikace a přístup je velké téma. V rámci ČR je odhadováno, že zhruba 70 procent stížností na náš obor (gynekologie -porodnictví) by ubylo, kdybychom uměli komunikovat lépe, dostatečně a dobře. Stále se nám stává, že ne všechny ženy mají z porodu pěkný zážitek. Jsou traumatizované porodem a někdy končí v péči psychologa. A nemuselo by to být, kdybychom se chovali a komunikovali lépe a jinak. V rámci Centra již probíhají nejrůznější vzdělávací semináře pro personál, hned od začátku příštího roku jsou plánované vzdělávací semináře v komunikaci a měkkých dovednostech, kazuistické semináře. Jsem za to ráda, cítím to jako velkou potřebu v naší profesi.
Takže v tom hraje velkou roli i psychologický přístup?
Na porodním sále je potřeba velká empatie, vřelost a laskavost. Rodící žena potřebuje mít v porodní asistentce podporu, člověka, kterému může věřit a který ho dobře provede porodem. Přístup chápající a doprovázející a vlídnost - toto vše je velmi důležité v naší práci.
Kladete tedy právě u studentů a studentek důraz na psychologii a empatii?
Určitě ano. Klade se na to důraz určitě již ve škole. Studenti pak přicházejí na pracoviště a vidí to. Jak mluvíme, jak se chováme, jak pracujeme. Vytvořili jsme systém, kdy studentka má svoji mentorku, která ji provází praktickým výcvikem a měla by být její rádkyní a ochránkyní. Naprosto ideální stav je to, pokud se podaří studentky „zapálit“, začnou tuto práci milovat a po absolvování školy k nám nastoupí. Budou našimi kolegyněmi, které moc potřebujeme. I proto je důležité se o studentky starat a zajímat se o ně.
Zvyšuje se kvalita budoucích porodních asistentek, jsou vstřícnější než třeba před dvaceti třiceti lety?
Nemyslím si a vlastně to ani neumím posoudit. Je to vždycky o člověku. O tom, že na začátku stojí rozhodnutí se pro studium tohoto oboru, pak vydržet náročnost studia, nabýt jistoty, že to je to, co v životě chci dělat. Je pravdou, že ne všechny studentky dojdou až ke státnicím. Na vaši otázku odpovím tím, jak vidím osobu porodní asistentky. S oblibou vždycky říkám, že porodní asistentka stojí na dvou nohách: jedna noha jsou praktické znalosti, druhá noha jsou zkušenosti, ale ruce jsou všeobjímající empatie, vřelost, laskavost, pomoc.