Slovní spojení politický marketing se poprvé objevilo v roce 1956
v článku amerického politologa Stanleyho Kelleyho. V době, kdy Češi
prožívali těžká padesátá léta a žili v komunismu, Američané už vedli
politické kampaně s cílenými útoky na oponenty.
Využití marketingových strategií Američanům zjednodušuje jejich volební
systém. Například před prezidentskými volbami se musí každý, kdo chce
jít volit, zaregistrovat coby demokrat, republikán nebo nezávislý
a podle toho mu domů přijdou volební lístky. Stranám to tak do jisté
míry ulehčuje práci, protože mají seznamy lidí, kteří jsou jejich
příznivci, a mohou je kontaktovat.
Objevování po roce 1989
V Československu využili strategie politického marketingu poprvé
Američané, kteří pomáhali s kampaní Občanského fóra. Tehdy přiletěli
konzultanti z tábora republikánů i demokratů. V euforii po listopadu
1989 však nikdo nebyl schopný pracovat tak, jak chtěli Američané.
Komentátor časopisu Reflex Bohumil Pečinka to ve své knize Cesta na
Hrad komentoval slovy: „Zpět do USA odletěli ještě před začátkem
kampaně s pocitem, že jim nikdo nechtěl naslouchat a něco se od nich
naučit.“
Od té doby se u nás pokusy o cílený marketing objevovaly stále častěji.
Ve volbách v roce 1992 jej využívala ODS, ale průkopníky se stali
sociální demokraté. Ti měli ve volbách v roce 1996 a 1998 českého
volebního manažera a najatého stratéga. Data z průzkumů jim však
analyzovali zaměstnanci americké agentury.
Zlomové volby 2006
Co se týče využití marketingu, pak se v tomto ohledu jako o dosud
nejvýraznějších mluví o parlamentních volbách v roce 2006. „I proto, že
média a veřejnost začaly vnímat, že nějaký politický marketing
existuje. On se používal i předtím, ale poprvé se o něj lidé začali
zajímat,“ podotýká politoložka Anna Matušková.
Marketing přes sociální sítě
Jako jeden z nástrojů politického marketingu se stále častěji používají
sociální sítě typu Facebook či Twitter. Když však někdo vyjádří straně
podporu na internetu, nemusí to znamenat, že se ke straně přihlásí
i v reálném životě.
Nově vzniklá česká politická strana TOP 09 se problém pokusila vyřešit
tak, že přišla s tzv. top lokátorem, přičemž se inspirovala
prezidentskou kampaní Baracka Obamy. „Lidé se tam přidají, bydlí třeba
v Liberci, a hned uvidí, kdo ještě další z Liberce je příznivcem TOP 09
a může se s nimi sejít. Je to odvážné řešení, nutí to lidi projevit se
a jít s kůží na trh,“ komentuje nápad Matušková.
Hlavní novinky
MU uspěla se čtyřmi strategickými projekty za 600 milionů korun
Ve výzvě Operačního programu Jan Amos Komenský zaměřené na společenské a humanitní vědy jsou doporučeny k financování čtyři projekty z Masarykovy...