Přejít na hlavní obsah

Historie a zajímavosti politického marketingu

Slovní spojení politický marketing se poprvé objevilo v roce 1956 v článku amerického politologa Stanleyho Kelleyho. V době, kdy Češi prožívali těžká padesátá léta a žili v komunismu, Američané už vedli politické kampaně s cílenými útoky na oponenty.

Využití marketingových strategií Američanům zjednodušuje jejich volební systém. Například před prezidentskými volbami se musí každý, kdo chce jít volit, zaregistrovat coby demokrat, republikán nebo nezávislý a podle toho mu domů přijdou volební lístky. Stranám to tak do jisté míry ulehčuje práci, protože mají seznamy lidí, kteří jsou jejich příznivci, a mohou je kontaktovat.

Image
Objevování po roce 1989

V Československu využili strategie politického marketingu poprvé Američané, kteří pomáhali s kampaní Občanského fóra. Tehdy přiletěli konzultanti z tábora republikánů i demokratů. V euforii po listopadu 1989 však nikdo nebyl schopný pracovat tak, jak chtěli Američané. Komentátor časopisu Reflex Bohumil Pečinka to ve své knize Cesta na Hrad komentoval slovy: „Zpět do USA odletěli ještě před začátkem kampaně s pocitem, že jim nikdo nechtěl naslouchat a něco se od nich naučit.“

Od té doby se u nás pokusy o cílený marketing objevovaly stále častěji. Ve volbách v roce 1992 jej využívala ODS, ale průkopníky se stali sociální demokraté. Ti měli ve volbách v roce 1996 a 1998 českého volebního manažera a najatého stratéga. Data z průzkumů jim však analyzovali zaměstnanci americké agentury.

Zlomové volby 2006
Co se týče využití marketingu, pak se v tomto ohledu jako o dosud nejvýraznějších mluví o parlamentních volbách v roce 2006. „I proto, že média a veřejnost začaly vnímat, že nějaký politický marketing existuje. On se používal i předtím, ale poprvé se o něj lidé začali zajímat,“ podotýká politoložka Anna Matušková.

Marketing přes sociální sítě
Jako jeden z nástrojů politického marketingu se stále častěji používají sociální sítě typu Facebook či Twitter. Když však někdo vyjádří straně podporu na internetu, nemusí to znamenat, že se ke straně přihlásí i v reálném životě.

Nově vzniklá česká politická strana TOP 09 se problém pokusila vyřešit tak, že přišla s tzv. top lokátorem, přičemž se inspirovala prezidentskou kampaní Baracka Obamy. „Lidé se tam přidají, bydlí třeba v Liberci, a hned uvidí, kdo ještě další z Liberce je příznivcem TOP 09 a může se s nimi sejít. Je to odvážné řešení, nutí to lidi projevit se a jít s kůží na trh,“ komentuje nápad Matušková.

Hlavní novinky