Úvodník, který se má zabývat globálním oteplením, se nepíše snadno. Ne snad proto, že za oknem je šestnáct stupňů pod nulou; vím přece, že globální oteplení není totéž, co oteplení lokální. A vím také, že globální změna klimatu není totéž, co globální oteplování. Ani mi psaní neztížil trapný omyl klimatologů, který mají ze vítězný argument popírači klimatických změn. (Pro toho, komu případ unikl: vyšlo najevo, že vědecká varování situující zánik himálajských ledovců do roku 2035 spočívala na triviální chybě, snad na překlepu. Spíš mělo jít o rok 2350.)

 

Táhnou mi hlavou jiné pochybnosti, spojené s otázkami klimatu. Především myslím na složitost a nepředvídatelnost svébytných přírodních procesů. Lépe než exaktní a číselné doklady je vyjadřují metafory. Podle hyperbolického vyjádření klimatologa a matematika Edwarda Lorenze, mávne-li křídly motýl někde v Amazonii, může to za měsíc vyvolat hurikán v Texasu.

Člověk reaguje na ekologické problémy způsobem, který bývá jednoduchý. Jeho jednání se řídí zkušeností, kterou mu přinesla jeho životní dráha, a na základě historických zkušeností společnosti. Sociobiologové tvrdí, že lidské chování určují primitivní reakce, které jsme si osvojili v procesu evoluce jako biologický druh. Podle skeptické optiky evolučních psychologů nejsme schopni jednat z hlediska vzdálených časových a širokých prostorových perspektiv, žije v nás instinkt k lovu, k hromadění a růstu.

Rozpor mezi složitostí ekologických procesů a jednoduchostí lidských rozhodnutí i technologií je zřetelný právě v případě snah o zmírnění změn klimatu. Mnoho si slibujeme od biopaliv, větrných a vodních elektráren, od užití solární energie a elektromobilů. Jsou totiž prosté a jednoznačné a slibují zachovat nezměněný životní standard. Neradi připouštíme, že přírodě a krajině, a zprostředkovaně i nám samým, přinášejí také nečekané negativní důsledky.

Bezmoc vůči přírodním procesům, které dal člověk do pohybu, přeje rezignaci, odevzdání se silám trhu, politiky a ekonomického růstu, případně usnadňuje popírání existence ekologických problémů. Přikláním se k jiné reakci. Připustit myšlenku, kterou jako protiklad k heslu „sustainable growth/development“ (udržitelný růst/rozvoj) formuloval fyzik James Lovelock: „sustainable retreat“ (udržitelný ústup). Neobsahuje bezvýhradnou víru v technologické změny; hledá takový životní způsob, který se sice nevydává za řešení, ale chce být pokusem o kulturní odpověď na instinkt růstu.