Čeští žáci dopadli v mezinárodním testování úrovně jejich dovedností a znalostí PISA 2009, do kterého se zapojilo 65 zemí z celého světa, opět hůř než v předchozích letech. Výsledky, zveřejněné v prosinci, ukázaly, že v oblasti čtenářské gramotnosti, na niž byl v posledním testování kladen důraz, dosáhli mladí Češi pouze podprůměrných výsledků. Zároveň se prohloubil rozdíl mezi těmi, kteří studovali na základních nebo středních odborných školách, a studenty gymnázií.
Při testování matematické gramotnosti byli žáci průměrní, od roku 2003 se jejich výsledky zhoršily nejvíce ze všech zapojených zemí, v přírodovědné gramotnosti pak dosáhli mladí Češi druhého nejvyššího zhoršení. Česká republika se podle zprávy zařadila mezi pět zemí, kde došlo od roku 2000 k významnému zhoršení výsledků.Z dotazníků, které žáci vyplňovali společně s testy, vyplynulo, že je pro ně škola místem, kde se více než polovina z nich často nudí, a není pro ně místem, kam by chodili rádi.
Je to signál stále klesající kvality českého školství, jeho špatně nastavené reformy, nebo snad učitelů, kteří reformní snahy nereflektují?
Zajímaly nás názory odborníků z akademické sféry na to, jak výsledky testování, které provádí každé tři roky OECD, pochopit. Ale ptali jsme se také lidí z praxe, ředitelů partnerských středních škol či expertů z neziskového sektoru. Více čtěte v rozhovoru s Miladou Rabušicovou z Masarykovy univerzity, komentáři Tomáše Feřteka z obecně prospěšné společnosti EDUin a anketě s řediteli středních škol.