Otázka: Odpovídají podle vás výsledky studie PISA skutečnému stavu dovedností a znalostí žáků, s nimiž se u vás ve škole setkáváte, a jaké jsou podle vás nejpalčivější problémy současného českého školství?

Práce s textem není jen tah myší a kopírování
Bohužel ano, odpovídají. Máme zkušenost, že žáci přicházejí na naši školu stále méně kvalitně připraveni a jsou čím dále méně ochotní soustředit se na školní práci. Solidní střední školy chtějí žáky dobře připravit ke studiu na vysokých školách. Na těch je velký převis uchazečů, a proto musejí využívat systém velkých požadavků při přijímacím řízení. Tím se střední školy dostávají do komplikované situace – z nekvalitně připraveného žáka základní školy mají vytvořit vysoce kvalitního uchazeče o vysokoškolské studium. Veřejnost pracovitost a studijní úsilí nepodporuje. Spíše je mediálně zatracováno, nazýváno biflováním. Za spasitele je považován internet. Přitom je evidentní, že žáci se ve škole musí učit zpracovávat informace, pracovat s textem. A tím není jen tah myší a kopírování. Rozhodně je třeba podpořit snahu o kontrolu kvality vzdělávání na všech úrovních. Tedy nejen u maturit, ale i v páté a deváté třídě. Škola je vzdělávací instituce, nemůže suplovat nefungující výchovu v rodině či provozovat show. Má připravovat žáky na další studium a reálný život. Dokážeme dětem otevřeně říct, že v něm jde v první řadě o práci a teprve pak o zábavu?
Renáta Soukalová
Klvaňovo gymnázium, Kyjov

Problém je jeden: nepodařená reforma
Ano, výsledky oné studie jsou, bohužel, především vcelku věrným obrazem výkonnosti našeho vzdělávacího systému. Zmiňované (ne)dovednosti a (ne)znalosti jsou pak jeho nutným výsledkem. Palčivý, ale hlavně chronický problém, z nějž předchozí závěr rezultuje, je pouze jeden. Permanentní reforma, jejíž obsah je mixem vizionářského diletantismu, nadšeneckého neumětelství, pedagogického masochismu a byrokratické posedlosti jejích autorů a hybatelů. Zkrátka vyreformovávána je narůstající entropie systému, jenž zcela v rozporu s fyzikálními zákony energii spotřebovává, místo toho, aby ji uvolňoval. A obávám se, že na tom mnoho nezmění ani státní maturity či plošné testování páťáků a deváťáků.
Josef Drobilič
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Břeclav

Reforma zdůrazňuje kompetence, ale zapomíná na vědomosti
Myslím si, že výsledky žáků naší školy (a žáků ze srovnatelných škol) by byly rozhodně výrazně lepší. V naší republice jsou ale, na rozdíl od některých jiných zemí, do průzkumu zahrnováni především žáci základních škol bez výběru. Proto jsou výsledky horší. Domnívám se, že na vině jsou také tzv. reformy školství, které zdůrazňují kompetence, ale zapomínají na vědomosti. Palčivých problémů mě napadá hned několik: letitý nedostatek finančních prostředků na pomůcky; chaotické a mnohdy nekompetentní pokyny z ministerstva školství, které se díky médiím stávají ještě chaotičtějšími a dezorientují veřejnost; reformy, které se jako reformy jen tváří, a na žáky jsou díky nim kladeny malé požadavky, aby nebyli náhodou přetíženi a nemuseli se učit; nechuť žáků překonávat obtíže při učení, vyvíjet snahu a úsilí a vůbec se učit; přístup rodičů, kteří nechtějí být obtěžováni problémy svých dětí, a přístup celé společnosti, která sice neustále hovoří o významu vzdělání, ale jsou to jen slova.
Zdeňka Kutínová
Gymnázium a střední odborná škola pedagogická, Liberec

Více čtěte v rozhovoru s Miladou Rabušicovou z Masarykovy univerzity a komentáři Tomáše Feřteka z obecně prospěšné společnosti EDUin.