Snaha pomoci učitelům a předchozí zkušenost s přípravou MBA kurzů byly hlavní důvody, které vedly Petru Hauptfeldovou z rakouské vysoké školy Fachhochschule Burgenland, aby vytvořila MOOC kurz zabývající se akademickým psaním. O své zkušenosti se podělila v lednu na akci Týden Centra jazykového vzdělávání MU.
Hauptfeldová na projektu pracovala od roku 2014 a vytvořila kurz, který nabízí možnost zlepšit se v psaní závěrečných a vědeckých prací. „Chodili za mnou učitelé z naší univerzity s tím, že studenti mají problémy právě s psaním a potřebují si doplnit informace a znalosti,“ uvedla.
Protože byla v kontaktu se společností, která univerzitě poskytuje technickou podporu při přípravě MBA programu, a podílela se na přípravě dvou modulů pro tento kurz a také tvorbě videa, napadlo ji, že by mohla na toto téma udělat MOOC.
Chtěla ale kurz víc propracovat a nakonec se dostala k tomu, že jej vytvořila jako evropský projekt, který se soustředil na východoevropské jazyky. „Máme studenty z těchto zemí a domnívala jsem se, že by pro ně byl velkou podporou. Kurz může samozřejmě pomoci i našim studentům, když jdou studovat do zahraničí,“ podotkla Hauptfeldová.
Kurz je v sedmi jazycích včetně němčiny a angličtiny. Zájemci ho mohou absolvovat také v češtině, slovenštině, maďarštině, chorvatštině a slovinštině. Každá jazyková mutace kurzu má sedm modulů, šest je pro vysokoškoláky a jeden pro učitele, aby mohli své studenty vést při procesu psaní. Každý modul má pak 15 krátkých lekcí, osm videí a obsahuje také cvičení a další aktivity.
Protože jde o MOOC, kde není vysoká interakce s vyučujícím, kontrolují si cvičení účastníci kurzu sami za pomoci textů či videí. „Případně využíváme kurzy v kombinaci se standardní prezenční výukou, při níž studenti používají MOOC pro učení. Cvičení si pak přinesou do třídy, kde dostanou zpětnou vazbu. Studentům se hodně líbí videa, oceňují také, že si mohou všechno opakovat a studovat tehdy, když mají čas,“ říká Hauptfeldová. U učitelů pak spokojenost podle ní záleží na tom, jak mají podobné technologie osvojené.
MOOC kurzy a podobné typy aktivit budou podle Hauptfeldové v budoucnosti běžnou součástí výuky. Klasické přednášky zůstanou, ale budou určené víc pro diskusi a zpětnou vazbu. Základní výuka se podle ní může odehrávat v online prostředí.