Téma

Věk hitparád: žebříčky, kvalita vysokého školství a tržní principy

Diskuze o žebříčcích, jež na základě více či obvykle méně validních a reliabilních dat stavějí univerzity do fronty seřazené na schodech, jež vedou do vysněného univerzitního nebe, zaměstnávají stále častěji akademiky, budoucí studenty, jejich rodiče, zaměstnavatele a zejména vlády mnoha zemí. Vzdělávací přílohy světových či méně světových listů dnes otiskují žebříčky univerzit, jež se podobají žebříčkům (charts), které začal otiskovat již v roce 1940 americký hudební časopis Billboard. Do té doby se sice o hudebním vkusu diskutovalo, veřejné hudební dostihy mezi Mozartem, Beethovenem, Brahmsem a Dvořákem se ovšem ještě nepořádaly. Žebříčky jsou neklamným znamením komodifikace, jež se hudby zmocnila o něco rychleji a razantněji než vzdělání. Co se nejvíc prodává, dostane se do Top 40, a co je v Top 40, to se nejvíc prodává. Mysteriózní vztah slepice k vejci se zde opakuje v globálním měřítku hudebního průmyslu. Paralela mezi hudbou a univerzitami je samozřejmě jako všechny paralely matoucí a zrádná. Stačí pomyslet na to, kdo z intelektuálů si dnes kupuje hudební nahrávky podle hitparády Esa. Nikdo. A pokud ano, tak se za to stydí a činí tak tajně, s pocity měšťana devatenáctého století při návštěvě nevěstince – směsicí slasti a hanby. Ale kdo by při rozhodování o budoucím studiu svých dětí odolal vzdělávací příloze Timesů? Nejde o rozdíl jediný. Ale právě rozdíly a společné rysy s tržním oběhem hudby, jež kdysi byla v našem kulturním okruhu předmětem posvátné kontemplace, mohou být poučné pro formulaci pozice vůči okouzlení naší doby univerzitními žebříčky.