Jedním z účastníků konference Cyberspace 2008 byl i Vít Šisler
z Univerzity Karlovy v Praze. Ve svém výzkumu se zabývá především
otázkami současného islámského práva, vztahem islámu a digitálních
médií nebo politickými aspekty počítačových her.
Zabýváte se mimo jiné islámským právem na internetu. Jak jste se k tomuto tématu dostal?
Původním vzděláním jsem právník, nicméně během studií jsem docela často
jezdil na Blízký východ a jednoho dne můj zájem přerostl v to, že jsem
se zapsal na arabistiku. Zároveň jsem se dlouho zajímal o informační
technologie. Výzkum islámského práva na internetu je svým způsobem
logické vyústění. A také jsem měl pocit, že tady vyvstává docela
zajímavý fenomén, kterého si nikdo moc nevšímá.
O jaký fenomén jde?
V islámském právu neexistuje žádná centrální autorita. Je to otevřený
prostor pro mnoho různých směrů a protichůdných názorů. Působí zde celá
řada právních autorit a všechny vydávají nejrůznější rozhodnutí
a vytvářejí tak normativní obsah. Základ práva sice vychází
z neměnnosti systému pravidel, který byl podle islámu seslán lidstvu
skrze proroka Muhammada, nicméně vlastní právo se stále přizpůsobuje
novým sociálním a ekonomickým podmínkám. To se děje skrze
jurisprudenci, vydáváním takzvaných fatew, tedy právních názorů různých
autorit, které jsou vždy odpovědí na nějakou skutečnou nebo
hypotetickou otázku.
Příchod internetu měl na tento princip nějaký zásadní vliv?
Ano. S příchodem internetu se stalo, že v podstatě kdokoliv si může
založit vlastní webovou stránku, která bude vydávat fatwy. Zatímco
v klasickém systému jste se odpověď dozvěděli za několik měsíců třeba
někde v novinách, na internetu ji dostanete během několik hodin nebo
dokonce hned. A právě efekt tohoto fenoménu mě zaujal především
v souvislosti s muslimskými menšinami v Evropě.
V čem je rozdíl oproti situaci v islámských zemích?
Ve většině těchto zemí existuje nějaká státem uznaná autorita, jejíž
fatwy mají závaznou platnost. V Evropě nic takového není. Muslimské
minority, které žijí ve státech s jiným právním řádem, než je ten
islámský, utvářejí nejsilnější trh pro fatwy. Žijí často v prostředí
naprosto odlišném od toho, které zná klasické islámské právo, takže zde
vzniká spousta nových otázek a problémů. Tedy i otevřený trh pro
islámské autority z celého světa.
Co rozhoduje o úspěchu těchto autorit?
Často charisma, popularita a samozřejmě přesvědčivost jejich fatew.
Konkrétní vliv dané autority se ovšem těžko měří. Dokážeme jednoduše
zhodnotit, jak a odkud je konkrétní webová stránka navštěvována. Kolik
lidí se ale v normálním životě skutečně řídí danými fatwami, je
složitější zjistit. Měřit kauzální vliv obsahu médií na lidské chování
je problematické. Obecně ale pozorujeme jev, který popisujeme jako
takzvanou „privatizaci“ islámu. Zvláště mladí muslimové v Evropě si
selektivně vybírají, které fatwy a autority jsou pro ně legitimní
a které ne. Každá skupina si tak vytváří své vlastní pojetí islámu
a dochází k fragmentarizaci tradičních autorit. Neformální skupiny
a jednotlivci kolonizovali kyberprostor dříve než oficiální autority
a získali tak obrovský náskok. To se ovšem mění a oficiální autority
dobývají mediální prostor zpět.
Zní to jako obecný trend, který je charakteristický pro celý vývoj internetu.
Samozřejmě. Hodně to souvisí s očekáváními, která zde byla, když
internet vznikl. Předvídalo se, že dojde k nějaké dramatické změně ve
společenských rozhodovacích procesech. Po několika letech vidíme, že
tato představa selhala. Charakter internetu není nutně demokratizující.
To platí i o vývoji internetu v islámském světě. Vidíme stále silnější
korelaci mezi osobnostmi, které mají autoritu ve veřejném životě
a v kyberprostoru. Struktury moci se přenášejí na internet.
Hlavní novinky
Před dvaceti lety zahájila MUNI stavbu kampusu
Univerzitní kampus Bohunice je dnes moderním komplexem, v němž sídlí tři fakulty Masarykovy univerzity a několik výzkumných institucí, například...