V minulých číslech muni.cz jste se mohli dočíst, jak studují vaši smyslově a pohybově postižení kolegové. Kromě postižení, která jsou často patrná na první pohled, existuje celá řada potíží, které vidět nejsou. Mezi nejrozšířenější patří tzv. specifické poruchy učení, tedy neurologické poruchy, které ztěžují schopnost psát, číst, manipulovat s čísly apod. Tyto nesouvisejí bezprostředně s inteligencí.


Nejčastěji bývá zmiňována dyslexie, tedy porucha čtení. Dyslektik má problém s přesnou interpretací znaků, často mu činí potíže textu okamžitě porozumět. Dalšími častými poruchami učení jsou dysgrafie a dysortografie, tedy poruchy psaní. Poslední z nejčastěji se vyskytujících poruch je dyskalkulie. Váš kolega s dyskalkulií má potíže operovat s číselnými symboly, nemusí mu například jít počítání zpaměti. Do této skupiny se také řadí potíže s řešením slovních a geometrických úloh, případně problémy s prostorovou orientací. U mnoha lidí se vyskytuje kombinace více poruch.

Jak se zjišťuje porucha učení?

Poruchy učení bývají většinou diagnostikovány už v dětství pomocí speciálních testů, které měří potíže testovaného ve vztahu k jeho inteligenci. V součinnosti se speciálním pedagogem nebo psychologem mohou být jednotlivé poruchy kompenzovány vycvičením alternativních strategií pro kontrolu správného výkonu. V některých případech, kdy je student nadprůměrně inteligentní, může i s poruchou zvládnout základní, případně i střední školu bez pomoci a jeho obtíže se v plné míře projeví až na vysoké škole. Středisko Teiresiás zaměstnává psychologa a disponuje baterií testů určenou k diagnostice těchto poruch.

Mezi nejrozšířenější skryté poruchy patří specifické poruchy učení, tedy neurologické poruchy, které ztěžují schopnost psát, číst či manipulovat s čísly. Foto: Archiv Teiresiás.

Jakým způsobem studuje můj kolega s poruchou učení?
Uchazeči se specifickými poruchami doloží svou poruchu aktuální zprávou z odborného zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, neurologické pracoviště) při podávání přihlášky ke studiu, případně podstoupí testování přímo ve středisku Teiresiás. Podle typu postižení lze takto získat nárok na úpravu přijímacího řízení i následného studia v případě potřeby. Zároveň je student veden k systematickému nácviku kompenzačních strategií.

Kolega dyslektik dostal na test více času než já

Nejčastější kompenzací u poruch učení je navýšení časového limitu potřebného ke zpracování testu. Důvodem je, že studenti s dyslexií potřebují více času k přečtení a porozumění psanému textu. Studenti s dysgrafií, píší-li rukou, píší pomalu, aby dosáhli čitelnosti svého písma. Další kompenzací může být grafická úprava zadání nebo jeho převedení do digitální podoby, která je studentovi zprostředkována sluchově pomocí tzv. odečítače obrazovky.

Jsem dysgrafik, ale žádné kompenzace nepotřebuji
Studenti se specifickými poruchami učení se většinou snaží zvládat studium bez větších úprav za běžných podmínek, v čemž jim pomáhá například velké množství studijních materiálů v digitální podobě, promyšlená práce se softwarem na kontrolu pravopisu, možnost zaznamenávat si výuku na diktafon apod. Mohou ale nastávat situace, kdy je adaptace na místě. Nemohou-li například vaši vyučující při testech opakovaně přečíst vaše písmo, máte možnost napsat test na počítači v prostorách střediska Teiresiás. 

Příště: Studium s psychickými poruchami a s chronickým somatickým onemocněním nebo oslabením (I)

Rubrika je připravována Střediskem pro pomoc studentům se specifickými nároky MU (zkráceně Teiresiás) ve spolupráci s redakcí muni.cz. Více informací o poruchách učení můžete najít na webových adresách: www.dyscentrum.org, www.czechdyslexia.cz