Dva průzkumy českého veřejného mínění shodně prokázaly, že horší než
průměrné znalosti finanční terminologie má téměř třetina Čechů. Přitom
drtivá většina z nich se o svůj finanční majetek stará sama, bez pomoci
finančních odborníků. Navíc i ti, kteří své znalosti hodnotili kladně,
dodávali, že je nezískali ve škole. Změnit tuto situaci má výuka
finanční gramotnosti, kterou by do svých vzdělávacích programů měly
postupně zahrnout základní i střední školy.
Zpřístupnit finanční a ekonomická témata učitelům základních
a středních škol se proto rozhodl Institut pro finanční trh
Ekonomicko-správní fakulty MU, který ve spolupráci s Českou národní
bankou organizuje hned několik seminářů Finanční gramotnost v občanské
výuce a jiných předmětech. „Výuku finanční gramotnosti rád přirovnávám
k přírodopisu. Tak jako se například učíme, že muchomůrka je jedna
z nejhezčích, ale také nejnebezpečnějších hub, měli bychom se například
učit, že ty nejlákavější nabídky na finančním trhu jsou často ty
nejnebezpečnější,“ popisuje Michal Skořepa, jeden z lektorů pořádaného
semináře.
Obsahem finanční gramotnosti není jen problematika základních
ekonomických souvislostí, mezi které patří nabídka, poptávka, tvorba
ceny, inflace, HDP, nezaměstnanost či fiskální a monetární politika,
ale také otázky aktiv a pasiv domácností, jejich příjmů a výdajů,
finančního plánování či vytváření finančních rezerv. Podobně lze
zahrnout také problematiku jednotlivých finančních produktů, základy
finanční matematiky, otázky daní a jejich optimalizace.
„Protože jde o nové téma, žádný zaběhlý způsob výuky neexistuje. Navíc
jde o téma, které je samo o sobě poměrně abstraktní a pro žáky
i učitele obtížné, proto jsme se rozhodli zvolit co nejživější,
interaktivní způsob výuky plný třídních her, debat, exkurzí do praxe
mimo školu, ale také práce s internetem a médii,“ popisuje metody výuky
prezentované na semináři Skořepa.
Podle Gabriely Oškrdalové z katedry financí ESF MU patří mezi
nejčastější chyby českých rodin absence finančního plánování. „Ta se
pak projevuje například přílišným zadlužováním domácností, chybějící či
nedostatečnou finanční rezervou, investováním do aktiv, která
neodpovídají výnosově-rizikovému profilu jedince,“ vyjmenovává
Oškrdalová jen některé z chyb.
To potvrzují i mnohé výzkumy, které ukázaly, že Češi o své finanční
budoucnosti přemýšlejí převážně v krátkodobé perspektivě. Žádné úspory
nemá téměř třetina obyvatel Česka, polovině populace by jejich úspory
při výpadku příjmů vystačily při zachování životního stylu maximálně
tři měsíce.
Na tento problém v současné době reaguje i Ekonomicko-správní fakulta,
která kromě zmíněných seminářů nabídne i nově akreditovaný předmět
osobní finance. Ten bude vyučován od jarního semestru příštího školního
roku. „Nabídka finančních služeb je ovšem dnes již tak rozsáhlá a tak
rychle se mění, že škola má šanci dát žákům spíše jen znalost
základních pojmů a pravidel racionálního chování na finančním trhu. Je
pak už na každém, jestli dokáže tyto znalosti uplatnit v konkrétních
situacích, ve kterých se ocitne,“ upozorňuje však Skořepa.
Hlavní novinky
Před dvaceti lety zahájila MUNI stavbu kampusu
Univerzitní kampus Bohunice je dnes moderním komplexem, v němž sídlí tři fakulty Masarykovy univerzity a několik výzkumných institucí, například...