Rektor Fiala ve svém projevu nejprve shrnul hlavní změny, kterými prošly evropské univerzity v posledních dvaceti letech. Mezi ně zařadil výrazné navýšení počtu studentů, který například v České republice narostl téměř osminásobně. Podle rektora jsme tak dosáhli stavu, kdy terciární vzdělání už není jen elitní záležitostí, ale nachází se dokonce na hranici mezi masovým a univerzálním systémem. Vysoké školy se také staly průkopníky principů boloňského procesu, Masarykova univerzita jako první v republice začala jeho principy zavádět přímo do praxe.
Současně s velkými změnami v úkolech terciárního vzdělávání nastala také změna ve fungování univerzit. „Metody centrálního státního řízení a plánování terciárního vzdělávání byly rychle nahrazovány principy autonomie vzdělávacích institucí a omezením role státu, který postupně předal vysokým školám pravomoci a odpovědnost za jednotlivé činnosti, ale ponechal si výkon veřejné kontroly nad jejich výsledky,“ uvedl rektor Fiala. Problematickou částí zůstává stále oblast spolupráce vysokých škol a praxe. Ve shodě s britským sociologem Fullerem rektor uvedl, že univerzity se nemohou jen přizpůsobovat požadavkům praxe a stávat se tak „továrnami na diplomy“. Nejdůležitějším kritériem kvality vysoké školy pak tedy nemůže být okamžitý prospěch, který přináší svým klientům. Univerzity by se měly spíše snažit blížit ideálnímu propojení výuky a výzkumu.
Ministři pro vzdělávání a vedoucí delegací členských a kandidátských států EU se setkali na neformálním zasedání v Praze. Po úvodním projevu ministra Lišky vystoupil Jan Švejnar a rektor Petr Fiala (vpravo, na fotografii s evropským komisařem pro vzdělávání Jánem Figeľem). Foto: eu2009.cz.