Na programu různých filharmonií a orchestrů jej letos najdete častěji
než kdy jindy, do repertoáru ho zařadila i známá česká operní pěvkyně
Magdalena Kožená. Padesáté výročí úmrtí Bohuslava Martinů totiž
představuje nejen ve světě hudby významnou událost. Mluvilo se o něm
proto i na Mezinárodním muzikologickém kolokviu, konferenci hudebních
vědců, která se v polovině října konala v Brně už po čtyřiačtyřicáté.
Kolokvium má za sebou bohatou historii, koná se od roku 1968. „Vzniklo
společně s festivalem Moravský podzim, který však tehdy nesl název
Mezinárodní hudební festival Brno. Do jeho organizačního výboru patřili
i muzikologové z Masarykovy univerzity a ti konferenci prosadili coby
část programu festivalu jako takové jeho vědecké vyústění,“ popsala
současná tajemnice konference Veronika Vejvodová. Do založení festivalu
se v Brně nekonala žádná velká hudební přehlídka. Mezinárodní hudební
festival Brno však tento nedostatek odstranil. I muzikologické
kolokvium, jehož první ročníky koncipovala významná muzikologická
osobnost, profesor Rudolf Pečman, získalo dobrou pověst.
Setkání hudebních vědců měla v komunistické éře velký význam pro
udržování kontaktů mezi odborníky z Východu a Západu. „Brněnská
konference zajišťovala spojení se světem. Mnoho jiných možností, jak by
se potkali, tehdy muzikologové neměli,“ podotkla Veronika Vejvodová.
Letos se příspěvky domácích i zahraničních odborníků točily především
kolem tématu hudební země Morava a připomínalo se právě výročí úmrtí
Bohuslava Martinů. Ač by se mohlo zdát, že rodák z Poličky neměl
s Brnem nic společného, není tomu tak. „Ve 20. a 30. letech mu byla
místní divadelní scéna velmi nakloněna, uváděl zde dokonce premiéry
některých svých děl. Dostal také nabídku na profesorské místo na zdejší
konzervatoři, ale tu nakonec odmítl,“ poukázala na spojitost Bohuslava
Martinů s Brnem Vejvodová.
Bohuslav Martinů
Jako o jednom z nejplodnějších, nejvšestrannějších, ale také nejvíce
svobodomyslných skladatelů 20. století, tak mluví odborníci o Bohuslavu
Martinů, jenž se řadí mezi nejvýznamnější české hudební skladatele a od
jehož smrti letos uplynulo už 50 let.
Skladatel, houslista a pedagog Martinů se v roce 1890 narodil
v Poličce. Po celý svůj život se snažil v hudbě znovu objevit přirozený
„smysl pro prostor“ a „čistotu formy“. Jeho samotného přitom
ovlivňovaly nejrůznější vlivy od francouzského impresionismu či
Stravinského přes jazz, neoklasicismus a anglický madrigal až po české
a moravské lidové písně. Inspirace lidovou hudbou se objevuje například
v pantomimickém baletu Špalíček, prvky jazzu pak v Jazzové suitě nebo
baletu Kuchyňská revue. Klíčovým dílem Martinů ve 30. letech se stala
„opera snů“ Julietta, později přitáhl pozornost publika velkou
kompozicí Symfonická fantazie nebo instrumentálními skladbami, jako
jsou Paraboly, Inkantace a Koncert č. 4 pro klavír. Zdroj: www.martinu.cz
Hlavní novinky
Grantová agentura MU pomohla za pět let k návratu do vědy 54 ženám
Masarykova univerzita se intenzivně věnuje problematice genderové rovnosti a podporuje vědkyně v jejich práci, a to i po delším přerušení kariéry.
![](https://www.em.muni.cz/cache-thumbs/zenyvevede3-790x395-3210995799.gif)
![](https://www.em.muni.cz/cache-thumbs/archeo_titulka_09-570x285-1566013034.jpg)
Vědci MU koordinovali genetickou studii pohřebišť z avarského období
![](https://www.em.muni.cz/cache-thumbs/2025_28_1_vyroci_106_MU_titulka-570x285-795232776.jpg)
MU při příležitosti 106. výročí opět ocenila osobnosti, které se zasloužily o její rozvoj
![](https://www.em.muni.cz/cache-thumbs/Uvodni_tit-570x285-2402054044.jpg)