Hlavní jádro katalogu Beth, který lze najít na
http://knihovna.phil.muni.cz/katalog, vzniklo už v létě minulého roku,
systém se ale neustále vyvíjí. Odráží totiž nové trendy v přístupu ke
knihovnickým systémům, kterým se po vzoru internetových aplikací Web
2.0 říká Library 2.0. Za katalogem Beth stojí především Zdeněk Kadlec,
který na fakultě mimo jiné vyučuje předmět Nové technologie
v knihovnictví. „Hlavním důvodem, proč Beth vznikl, byla snaha
realizovat otevřený systém, který bude možné volně propojit s jiným
službami, jako jsou citační weby, internetová knihkupectví nebo
databáze plných textů umístěné na internetu,“ uvádí Kadlec.
Tím vším ale zdaleka výčet možností katalogu Beth nekončí. Vedle služeb běžně spojovaných s kamennými knihovnami, jako je kopie na objednávku nebo hledání v digitalizovaném lístkovém katalogu, nabízí systém třeba možnost komentovat, anotovat či recenzovat jednotlivé knihy. „Uživatelé si také mohou takzvaně tagovat veškeré záznamy, stránky, texty nebo autory. Pomocí soukromých tagů, které nikdo jiný nevidí, lze třeba označit knihy, které vlastníte, které si chcete přečíst, koupit nebo už jste četli a zaujaly vás. Tyto seznamy můžete i zveřejňovat pro ostatní. Vyučující tak mohou pro účely výuky knihy tagovat třeba kódem předmětu,“ podává vyčerpávající seznam možností Kadlec.
I způsob vyhledávání v Bethu je jiný, než na jaký jsou běžně studenti
a akademici Masarykovy univerzity zvyklí v systému Aleph. Vyhledávací
políčko funguje podobně jako v Googlu, a výsledky je proto možné řadit
třeba podle relevance nebo půjčovanosti knih. U každé vyhledané knihy
se podobně jako jinde zobrazí dostupnost dokumentu ve vybraných
knihovnách univerzity, ale navíc také možnosti dalších služeb, jako je
e-prezenčka – tedy možnost přístupu k naskenované knize z počítače
v knihovně –, umístění plného textu na webu nebo nově i nabídky
k prodeji v aukci a řada dalších věcí.
Funkce aukcí, která je v provozu od začátku nového akademického roku,
má zřejmě velkou budoucnost. „Oproti už zavedeným aukčním webům je zde
výhoda v tom, že jde o lokální službu. Uživatelé jsou si blízko
a nemusí využívat poštovních služeb pro předání knih. Tím se
obchodování zlevní o poštovní poplatky. Taky sortiment knih zde mají
lidé společný. Učebnice se každý rok můžou recyklovat,“ říká ke službě
Kadlec.
Na Filozofické fakultě mají ale podle Kadlecových slov s katalogem Beth
ještě spoustu plánů. „Beth se z velké části vlastně vytváří sám, ale
tím, že se nám podařilo propojením různých služeb připravit stále se
vyvíjející elektronické prostředí, máme tolik nápadů, že je ani
nestíháme realizovat tak, jak bychom si představovali,“ říká Kadlec
a dodává, že zatím se věnovala pozornost spíše službám pro studenty –
další vývoj by měl zahrnovat podporu pro účely výuky a vědeckého
bádání.
Co má Beth navíc?
Cílem autorů je, aby v katalogu Beth bylo jen to, co uživatelé považují
za důležité. To zajišťují tak, že sledují, co lidé nejvíc používají.
Výsledkem je, že Beth používá sice jen část záznamů z Alephu
(v současnosti přes osm tisíc položek, dokáže však vyhledávat i ve
všech záznamech), ale naopak zahrnuje záznamy knih, webových stránek
a autorů, kteří v Alephu nejsou. Také obsahuje téměř sedm tisíc
přidaných textů, jako jsou anotace, obsahy, recenze a další. Ilustrační
foto: Pavla Ondrušková.