Především o podmínkách práce vedoucích pracovníků základních
a středních škol, jejich potřebách a možnostech podpory diskutovali
čeští a norští odborníci 30. listopadu na filozofické fakultě.
Specialisté z univerzit, ale také z praxe – ředitelé škol, zástupci
školní inspekce i institucí poskytujících další vzdělávání – tím
uzavřeli hlavní část společného česko-norského projektu Inovace
programu vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v Brně/Bergenu,
který se uskutečnil v průběhu roku 2009 za vedení ústavu pedagogických
věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a účasti partnerů
z norských vzdělávacích institucí.
Mezi hlavní témata patří dnes v oblasti vedení a řízení škol tzv. nový
systém řízení veřejného sektoru a jeho důsledky pro školy – zejména
značná míra decentralizace a autonomie, důraz na vnitřní rozvoj škol
a požadavek, aby školy mnohostranně skládaly účty z vlastní práce.
Seminář kromě jiného jasně potvrdil některé analogie, ale také
odlišnosti v práci vedoucích pracovníků škol v obou zemích.
„V porovnání s norskými kolegy jsou čeští ředitelé více zatíženi
rozhodováním o ekonomických a právních záležitostech. Dalo by se říci,
že řídí školu prakticky od A do Z. Často si pak ovšem stěžují, že proto
nemají tolik času a sil soustředit se na koncepční pedagogickou práci.
To má samozřejmě určitý vliv i na naši snahu koncipovat a realizovat
programy přípravy a podpory vedoucích pracovníků škol,“ uvedl
koordinátor projektu profesor Milan Pol z ústavu pedagogických věd.
Dalším výstupem projektu bude publikace o hlavních tématech vedení
a řízení škol ve Skandinávii, určená českým čtenářům, která vyjde letos
na jaře.
Hlavní novinky
Před dvaceti lety zahájila MUNI stavbu kampusu
Univerzitní kampus Bohunice je dnes moderním komplexem, v němž sídlí tři fakulty Masarykovy univerzity a několik výzkumných institucí, například...