Především o podmínkách práce vedoucích pracovníků základních a středních škol, jejich potřebách a možnostech podpory diskutovali čeští a norští odborníci 30. listopadu na filozofické fakultě. Specialisté z univerzit, ale také z praxe – ředitelé škol, zástupci školní inspekce i institucí poskytujících další vzdělávání – tím uzavřeli hlavní část společného česko-norského projektu Inovace programu vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v Brně/Bergenu, který se uskutečnil v průběhu roku 2009 za vedení ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity a účasti partnerů z norských vzdělávacích institucí.

Mezi hlavní témata patří dnes v oblasti vedení a řízení škol tzv. nový systém řízení veřejného sektoru a jeho důsledky pro školy – zejména značná míra decentralizace a autonomie, důraz na vnitřní rozvoj škol a požadavek, aby školy mnohostranně skládaly účty z vlastní práce.

Seminář kromě jiného jasně potvrdil některé analogie, ale také odlišnosti v práci vedoucích pracovníků škol v obou zemích. „V porovnání s norskými kolegy jsou čeští ředitelé více zatíženi rozhodováním o ekonomických a právních záležitostech. Dalo by se říci, že řídí školu prakticky od A do Z. Často si pak ovšem stěžují, že proto nemají tolik času a sil soustředit se na koncepční pedagogickou práci. To má samozřejmě určitý vliv i na naši snahu koncipovat a realizovat programy přípravy a podpory vedoucích pracovníků škol,“ uvedl koordinátor projektu profesor Milan Pol z ústavu pedagogických věd.

Dalším výstupem projektu bude publikace o hlavních tématech vedení a řízení škol ve Skandinávii, určená českým čtenářům, která vyjde letos na jaře.