Právě nyní představuje nejmladší fakulta Masarykovy univerzity uchazečům o studium v akademickém roce 2025/26 nové bakalářské programy – Trenérství, Management sportu a Pohyb a zdraví. „První dva uvedené studijní programy čerpají z tradice v České republice a uchazeči se s nimi mohou setkat i na jiných fakultách. Čím se ale od ostatních budou lišit, je jejich výuka na MUNI a na naší fakultě, která bude velice progresivní. Zcela unikátní však je studijní program Pohyb a zdraví, který předbíhá dobu a bude vychovávat odborníky pro budoucnost,“ říká v úvodu rozhovoru Zdenko Reguli.
Proč vznikly tři nové studijní programy?
Souvisí s restrukturalizací naší fakulty v roce 2023, kdy jsme vytvořili tři velmi silná pracoviště, která se vzájemně odlišují jak ve směru vědeckém, tak i výukovém. Jejich vznik ale také výrazně ovlivnila doba. Obory se vyvíjí a v souladu s trendy jsme potřebovali reakreditovat stávající studijní programy. A rozhodli jsme se jít i trochu revolučnější cestou. Naše nové studijní programy budou, na rozdíl od těch stávajících, profesními studijními programy. To znamená, že studenti budou mít větší podíl praxe ve studiu – celkem 12 týdnů – a pedagogové budou pracovat progresivními výukovými metodami.
Co to jsou progresivní výukové metody?
Zcela opouštíme vertikální vyučovací model, kde pedagog vyučuje, student studuje a je mezi nimi jednosměrná vazba v podobě kontroly, kdy pedagog zkontroluje, zda se student naučil to, co mu bylo zadáno. V nových studijních programech bude komunikace obousměrná, to znamená, že student s vyučujícím budou od prvního dne výuky společně hledat cesty, jak získávat nové znalosti a jak je uplatňovat v praxi. Počítáme také s průběžným systémem plnění úkolů, ověřováním znalostí a toho, jakým způsobem je lze uplatnit v praxi.
Kde jste se inspirovali?
Ke změně nás inspirovalo i neformální doporučení panelu ISAB (Mezinárodní vědecká rada). Ten v minulých letech hodnotil vědeckou úroveň naší fakulty a kromě opatření ve vztahu k vědě nám doporučil i opatření ve vztahu k výuce. Vzor jsme také hledali na univerzitních pracovištích ve světě, která jsou v oblastech sportovních věd v žebříčcích hodnocení univerzit na prvních místech. Velmi podrobně jsme si nastudovali jejich studijní programy, některé jsme navštívili, abychom viděli, jak v praxi probíhá výuka.
Můžete být konkrétní, které univerzity či státy byly pro vás podnětné?
Rakousko v poskytování podpory pohybové péče, v trenérství jsme sbírali zkušenosti v severských zemích – Norsko a Dánsko – a u managementu sportu ve frankofonních zemích, například v Belgii. Nově akreditované studijní programy jsou prezenční.
Počítáte také se zájmem o kombinovanou formu studia?
Ano, u studijního programu Trenérství je jeden plán pro studium v kombinované formě. Rozhodli jsme se pro něj, přestože dlouhodobě sledujeme pokles trendu přihlašovaných uchazečů na kombinované studium. K tomuto studiu se hlásí lidé, kteří jsou profesionály v oblasti sportu – trenéři, manažeři i sportovci nebo lidé pracující v oblasti bezpečnostních složek. Chtějí si doplnit formální vzdělání, ale nemohou studovat prezenčně, protože pracují. A právě jim chceme dát prostor pro studium a získat ty nejlepší z nich.
Říkáte, že nové studijní programy jsou unikátní. V čem?
Všechny ve způsobu výuky, tedy progresivní výuce. Naprosto výjimečný je pak program Pohyb a zdraví. Jak jsem již uvedl, bude vychovávat odborníky pro budoucnost. Z průzkumů ministerstva zdravotnictví vyplývá, že společnost bude v budoucnu potřebovat odborníky na pohyb a zdraví. Nejen kvůli stárnoucí populaci, ale bude potřeba pohybově pečovat také o ekonomicky aktivní obyvatelstvo, kterého bude víc a víc. Předpokládáme, že tato péče – pohybová terapie – bude hrazena ze strany státu a zdravotních pojišťoven. My společnosti připravíme odborníky pro tuto oblast, kteří budou na trhu práce v okamžiku, kdy o ně bude nejen zájem, ale i vše legislativně připraveno.
Co si od nových programů slibujete? Spolupracujete ve výuce s dalšími fakultami univerzity?
V souladu se strategií Masarykovy univerzity v oblasti vzdělávání chceme směřovat k vyšší internacionalizaci a propojení vzdělávání a praxe. Máme ambice dostat se na přední příčky žebříčků fakult, které vyučují v oblasti sportovních věd. Z mnoha fakult a pracovišť MUNI si bereme příklad, máme kolegy, kteří nás inspirují. Spolupracujeme s lékařskou fakultou (fyzioterapie) a máme mezifakultní studium s ekonomicko-správní fakultou. V programu Management sportu se tam již vyučují některé odborné předměty.
A co mohou očekávat studenti, kteří budou přijati ke studiu?
Budou od prvního ročníku pracovat se znalostmi, které jsou na světové úrovni. Nejen v oblasti vědy, ale i výuky, získají znalosti nadčasové, přesahující hranice České republiky, které dobře uplatní v jakékoliv zemi.
Budou mít tyto bakalářské programy návaznost ve studiu?
Ano, přímou. Každý z nově akreditovaných programů bude navazovat na magisterské programy. I ty však chceme postupem času reakreditovat. V okamžiku, kdy budeme mít za tři roky absolventy programů, kteří byli připravováni trochu jinak, musíme jim zajistit hladký přechod. Proto už nyní přemýšlíme, jakým způsobem se musí změnit stávající magisterské programy.
Který z nových studijních programů je vám nejbližší?
Pro mě jako proděkana pro studium jsou blízké všechny tři, podporuji je všechny. Jako pedagogovi je mi nejbližší studijní program Trenérství, kde jsem i garant jedné ze specializací Speciální edukace bezpečnostních složek.
Trenérství
Posláním tohoto tříletého bakalářského studijního programu je příprava vysokoškolsky kvalifikovaných trenérů, respektive odborníků v oblasti pohybu. Podle globálních trendů ve vzdělávání trenérů je cílem studia zvládnutí teoretických znalostí a získání praktických profesních kompetencí z oblasti trenérství společně s kompetencemi z dalších mezioborových oblastí (například psychologie, lékařství a fyzioterapie, výživa a jiné). Absolventi budou na základě vybraného studijního plánu odborníky v oblasti poskytování tělovýchovných a sportovních služeb pro běžnou populaci, sportovce různé výkonnostní úrovně či bezpečnostní složky.
Management sportu
Základním cílem studia je připravit studenty na práci v manažerských pozicích ve sportu. Posláním studia je poskytnout studentům oborově specifické vzdělání, které se zaměřuje na rozvoj a podporu kompetencí aplikovat znalosti z oblasti kinantropologie, ekonomie a managementu do prostředí sportu. Absolvent najde uplatnění jak ve sportovních a rekreačních klubech v neziskovém sektoru, tak v profesionálních sportovních klubech. Dále se může profilovat na pozicích středního managementu v institucích veřejné správy, které se zabývají problematikou sportu a jeho financování, a ve sportovních svazech.
Pohyb a zdraví
Bakalářský profesní program Pohyb a zdraví je přípravou vysokoškolsky vzdělaných odborníků v oblasti podpory zdraví běžné nebo aktivně sportující populace. Cílem studia tohoto programu je osvojení teoretických a praktických poznatků a dovedností tak, aby umožnily absolventovi samostatný výkon v rámci odborných kompetencí specializace a specifik programu. Absolvent se bude schopen podílet na tvorbě a realizaci pohybových a výživových programů v rámci prevence zdraví pro širokou veřejnost, například pro dětskou, dospělou a seniorskou populaci i specifické skupiny.