Středoškolští studenti se zájmem o medicínu si v prostorách Simulačního centra Lékařské fakulty MU (SIMU) uplynulou sobotu vyzkoušeli nácvik resuscitace i porod novorozence.
„O akci je mimořádný zájem. Spuštění registrace avizujeme měsíc dopředu, a letos jsme již minutu po jejím zahájení měli v systému prvních pět zapsaných zájemců. Studenti na to čekají a někteří si dokonce nastavují budík,“ prozradila Nikola Kokešová, koordinátorka Juniorské akademie MED MUNI.
Padesát vybraných středoškoláků se během dne rozdělilo do pěti skupin a postupně přímo v SIMU navštívilo všechna připravená stanoviště. Na každém je čekali odborníci z praxe s bohatými zkušenostmi.
Na urgentním příjmu u stanoviště Sanitka přivítal studenty lektor a záchranář Michal Jakubů. „To, co člověka zabije úplně nejrychleji, je zásadní a masivní krvácení,“ upozornil Michal Jakubů účastníky během praktické ukázky na figuríně a demonstroval správný postup při zástavě život ohrožujícího krvácení.
U stanoviště KPR, které umožňuje nácvik a vyhodnocení komprese hrudníku a plicní ventilace, si středoškoláci vyzkoušeli resuscitaci, a to i s použitím automatizovaného externího defibrilátoru. U Trenažérů základních dovedností v AIM je Jan Dvořáček, ředitel SIMU i lektor v jedné osobě seznámil s venepunkcí, BVM ventilací a ultrazvukovým vyšetřením a přiblížil jim i fungování defibrilace. „Když každá buňka v srdci pracuje jinak, říkáme, že srdce fibriluje. Pomocí defibrilace dokážeme všechny buňky v jednu chvíli vypnout a znovu zapnout, čímž můžeme obnovit správný srdeční rytmus,“ vysvětlil ředitel SIMU Jan Dvořáček.
Porod v přednemocniční neodkladné péči a resuscitaci novorozence si účastníci vyzkoušeli pod vedením lektorky Hany Šperkové. „Každý novorozenec vyžaduje především teplo. Bez něj riskujeme vznik patologických stavů. Také je důležité vědět, že u novorozence je potřeba okolo 90 sekund na první spontánní nádech,“ zdůraznila Šperková.
Na posledním stanovišti Intenzivní medicíny na JIP se studenti pod vedením lektorky Terezy Vojtěchové naučili správně polohovat pacienta a seznámili se s principy monitorování životních funkcí na pacientském simulátoru.
Den s medicínou tak poskytl středoškolákům jedinečnou příležitost nahlédnout do světa intenzivní medicíny a vyzkoušet si praktické dovednosti pod vedením zkušených lektorů. Díky špičkovému vybavení SIMU a odbornému přístupu všech zúčastněných si odnesli nejen cenné zkušenosti z oblasti urgentní medicíny, ale možná i inspiraci pro svou budoucí profesní dráhu.
„Byl to skvěle strávený den. Ještě nevím, jestli chci studovat medicínu, ale juniorská akademie mě v tom utvrzuje čím dál víc a už se těším na další akce,“ zhodnotil v závěru akci jeden ze studentů. Juniorská akademie MED MUNI tak úspěšně pokračuje v tradici přibližování medicínského studia mladé generaci.
Autorka je studentkou fakulty sociálních studií a stážistkou redakce Magazínu M.