Angličtinu do výuky všech předmětů na nižším stupni víceletých gymnázií a 2. stupni základních škol chtějí přinést autoři projektu z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. S anglickými výrazy se tak žáci setkají například i v matematice či zeměpise. První sady slovních spojení začnou ověřovat učitelé na pilotních školách už od září. Výuku pak bude možné doplnit o stěžejní pojmy daného předmětu v angličtině.

Projekt s názvem CLIL do škol je financován z evropského Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost částkou téměř 15 milionů korun a potrvá do roku 2012. Je do něj zapojeno na 130 učitelů a více než dvoutisícovka žáků.

A jak by měla výuka vypadat v praxi? „Dle našich představ například učitel matematiky doplní pokyn Spočítej rovnici jeho anglickým ekvivalentem,“ uvedla manažerka projektu Jitka Kazelleová. Od žáků se nebude v pilotním ověřování striktně vyžadovat reakce v cizím jazyce, ale porozumění pokynu či jednotlivým výrazům z oboru. Výsledkem by pak měla být lepší znalost anglické terminologie ve všech vyučovacích předmětech. Navíc se podle autorů projektu upevní také každodenní obraty a fráze z hodin angličtiny i v dalších předmětech.

Doposud tým z pedagogické fakulty ve spolupráci s učiteli vytipovával vhodnou slovní zásobu z jednotlivých předmětů. „Již nyní máme nasbíráno kolem 20 tisíc slov a slovních spojení, které překládáme do angličtiny, děláme korektury. Poté je namlouvají rodilí mluvčí,“ řekla Jitka Kazelleová. Další terminologie bude přibývat až do konce listopadu.

Pilotní ověřování by mělo skončit na konci roku 2011. V závěru projektu pak budou mít učitelé k dispozici metodickou příručku s DVD a také přístup do digitální knihovny se všemi audio i textovými soubory přeložené a namluvené slovní zásoby. „Všechny materiály budou zveřejněny on-line na webových stránkách, informace o možnosti obohacení práce škol výukou angličtiny napříč předměty pak budou distribuovány, aby se dostaly k co největšímu počtu učitelů. Zájemcům budou nabídnuty i semináře a účast na mezinárodní konferenci,“ doplnila Kazelleová.

Projekt zahrnuje všechny ročníky a všechny předměty na druhém stupni základních škol a prvním stupni víceletých gymnázií. Autoři nezapomínají ani na děti se speciálními potřebami, například žáky s dyslektickým, dysgrafickým a mentálním postižením, děti nedoslýchavé nebo s řečovými vadami. Do projektu se zapojilo sedm škol z Jihomoravského, Karlovarského a Zlínského kraje.