Minimálně částečným řešením situace je podle mnohých zpoplatnění obsahu zpravodajských portálů, jak to začátkem května udělalo devět mediálních organizací na Slovensku včetně lídrů novinového trhu, deníků SME a Pravda. K tomu se ale české deníky a jejich webové odnože zatím takto plošně nemají. Obávají se, že by kvůli zpoplatnění o čtenáře přišly.
Co tedy dělat? „Je to těžká věc. Ke zpoplatnění v takové míře, v jaké by bylo potřeba, podle mě v Česku nemůže dojít, protože stávající weby neposkytují tak kvalitní informace, aby za ně byli čtenáři ochotní platit,“ uvedl Motejlek, jehož postoj je pochopitelný vzhledem k tomu, co živí jeho – je většinovým vlastníkem a provozovatelem webu motejlek.com. Ten nabízí část obsahu jen uživatelům, kteří si zaplatili 12 tisíc korun bez daně ročně.
Motejlkův web je v Česku pionýrským projektem. Autor ho vybudoval bez zázemí velkého vydavatelství a od začátku platí, že část obsahu je volně přístupná, ale za část uživatel platí. Motejlek, který více než deset pracoval pro Lidové noviny, se v něm zaměřuje na informace ekonomického charakteru, referuje především o fúzích firem, jejich ziscích či ztrátách. „Mým cílem bylo vybudovat web se seriózními informacemi ze světa byznysu, které se jinde nepíší a u mě se k nim čtenář dostane jako první,“ popsal autor a dodal, že v současnosti je projekt soběstačný a generuje i peníze pro další rozvoj. Zatímco dnes žije částečně ze zisku z inzerce a částečně z předplatného, do budoucna by se poměr měl změnit.
Ale ne směrem k nárůstu inzerce, jak je dnes nejen v České republice zvykem. „Přikláním se k rostoucímu zastoupení článků za peníze, chci, aby lidé za dobré informace platili, protože bez toho kvalitní žurnalistiku dělat nejde,“ podotkl žurnalista, s jehož názorem se ovšem neztotožňují všichni odborníci na média. Nedávno se proti placenému zpravodajství ohradili například editoři britského deníku Guardian a týdeníku The Sunday Times. Nejčastěji padají argumenty, že zpoplatnění brání svobodnému přístupu k informacím.
Raději psát pro komunitu než pro masu
Podle organizátorů měla být Motejlkova přednáška dalším střípkem do celé rozsáhlé debaty. „Je jedním z mála lidí v Česku, kteří se mohou fundovaně vyjadřovat k tomuto přístupu publikování. Může hovořit i o shromažďování velmi aktuálních cenných informací v dnešní době, což je pro studenty také přínosné,“ zdůvodnila volbu hosta Pavla Kovářová z Kabinetu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty MU.
Debata se ovšem netočila jen kolem financování médií. Došlo i na další tendence ve směřování zpravodajství. „Média by se měla orientovat více komunitně, a ne se za každou cenu snažit zaujmout co nejvíce lidí. Podle mě je lepší definovat si jasně svoji čtenářskou základnu, která je médiu věrnější,“ zamyslel se Motejlek a dodal, že sám naráží na to, že nikdy nemůže oslovit širokou veřejnost, protože na to nemá kapacitu, schopnosti ani znalosti, a proto se drží výhradně ekonomických témat.