Nový projekt zapojující studenty do pedagogické výpomoci v Angole v jihozápadní Africe, která je ochromena teprve nedávno ukončenými, dlouhotrvajícími válečnými konflikty, se chystá zahájit Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě.

Ústřední myšlenka vychází z toho, že by studenti měli v rámci svých praxí pomáhat v Angole v provincii Bié nahrazovat pedagogické a vychovatelské síly. Základem pro ně budou zkušenosti Institutu tropického a subtropického zemědělství České zemědělské univerzity v Praze, který zde již dlouhodobě pracuje na projektu ustavení Centra pro zemědělské vzdělávání. Podle Lenky Gulové, hlavní koordinátorky kabinetu multikulturní výchovy na katedře sociální pedagogiky, se zde však potýkají s řadou pedagogických problémů, které nejsou primárním předmětem jejich činnosti. V Angole je totiž více než šedesát procent obyvatelstva negramotných a v řadě odvětví je nedostatek kvalifikovaných sil. Učitelskou práci zde často vykonávají lidé se základním vzděláním – středoškolské vzdělání je zde už nadstandard.

Ukázka lidových tanců na Dnech angolské kultury, pořádaných kabinetem multikulturní výchovy katedry sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě v listopadu loňského roku.
„Projekt je zatím v přípravné fázi,“ uvedla Gulová. „Podali jsme na ministerstvo školství žádost o grant, univerzita nás podpořila a teď čekáme, jak to dopadne,“ dodala pedagožka. Pokud vše půjde tak, jak má, první studenti by měli vyjet do Angoly už na konci února. „Naše představa je, že první asi čtyřčlenná skupinka by se seznámila se situací,“ uvedla Gulová. S tím by jim měli pomoci právě studenti České zemědělské univerzity, kteří v Angole působí už od podzimu 2003. Po vytvoření zázemí bude náplní činnosti studentů starat se o děti ve zdejším sirotčinci a měli by začít i učit. „Chtěli bychom, aby to nebyla jenom humanitární pomoc – aby se tam neztratila ani ta pedagogická profese,“ zdůraznila Gulová.

Zájem o účast na projektu je mezi studenty veliký. Jednou z nezbytných podmínek pro účast bude však alespoň základní znalost portugalštiny, která je v Angole oficiálním jazykem. „Nechceme, aby tam jeli lidé za dobrodružstvím,“ řekla jasně Gulová. „Není to pro každého, takže budeme dávat přednost lidem s pedagogickým vzděláním,“ dodala.
Zajímavým počinem, který svědčí o zapálenosti katedry pro tento projekt, jsou Dny angolské kultury, které pořádala v listopadu minulého roku. Součástí programu byly přednášky, na kterých se mluvilo o potřebách Angoly a o tamní politické situaci, následovaly ukázky angolského tance, tamější kuchyně nebo prezentace národního oděvu.

Myšlenka na tento projekt má své kořeny v již zmiňovaném Kabinetu multikulturní výchovy, který usiluje o pořádání přednášek, na nichž vystupují zástupci různých kultur. Kabinet oslovila skupina Angolanů z Brna a Ostravy, kteří je seznámili s nadačním fondem Nová pomoc Africe, a po roce „namlouvání“ byla myšlenka projektu na světě.
Užitečnost podobných projektů vidí Gulová nejen v možnosti pomoci lidem z třetího světa, ale také v rozvoji vlastních studentů. „Jsem ráda, že se studenti dostanou ven do světa, protože když se nebudeme starat o svět, tak nevyřešíme ani problémy u nás,“ řekla pedagožka. „Pro budoucí vychovatele a učitele je dobré mít takovou zkušenost, aby si pozměnili žebříček hodnot pro svůj následující život,“ uzavřela Gulová.