Ústřední myšlenka vychází z toho, že by studenti měli v rámci svých praxí pomáhat v Angole v provincii Bié nahrazovat pedagogické a vychovatelské síly. Základem pro ně budou zkušenosti Institutu tropického a subtropického zemědělství České zemědělské univerzity v Praze, který zde již dlouhodobě pracuje na projektu ustavení Centra pro zemědělské vzdělávání. Podle Lenky Gulové, hlavní koordinátorky kabinetu multikulturní výchovy na katedře sociální pedagogiky, se zde však potýkají s řadou pedagogických problémů, které nejsou primárním předmětem jejich činnosti. V Angole je totiž více než šedesát procent obyvatelstva negramotných a v řadě odvětví je nedostatek kvalifikovaných sil. Učitelskou práci zde často vykonávají lidé se základním vzděláním – středoškolské vzdělání je zde už nadstandard.
Zájem o účast na projektu je mezi studenty veliký. Jednou z nezbytných podmínek pro účast bude však alespoň základní znalost portugalštiny, která je v Angole oficiálním jazykem. „Nechceme, aby tam jeli lidé za dobrodružstvím,“ řekla jasně Gulová. „Není to pro každého, takže budeme dávat přednost lidem s pedagogickým vzděláním,“ dodala.
Zajímavým počinem, který svědčí o zapálenosti katedry pro tento projekt, jsou Dny angolské kultury, které pořádala v listopadu minulého roku. Součástí programu byly přednášky, na kterých se mluvilo o potřebách Angoly a o tamní politické situaci, následovaly ukázky angolského tance, tamější kuchyně nebo prezentace národního oděvu.
Myšlenka na tento projekt má své kořeny v již zmiňovaném Kabinetu multikulturní výchovy, který usiluje o pořádání přednášek, na nichž vystupují zástupci různých kultur. Kabinet oslovila skupina Angolanů z Brna a Ostravy, kteří je seznámili s nadačním fondem Nová pomoc Africe, a po roce „namlouvání“ byla myšlenka projektu na světě.
Užitečnost podobných projektů vidí Gulová nejen v možnosti pomoci lidem z třetího světa, ale také v rozvoji vlastních studentů. „Jsem ráda, že se studenti dostanou ven do světa, protože když se nebudeme starat o svět, tak nevyřešíme ani problémy u nás,“ řekla pedagožka. „Pro budoucí vychovatele a učitele je dobré mít takovou zkušenost, aby si pozměnili žebříček hodnot pro svůj následující život,“ uzavřela Gulová.