Umí vysvětlit velmi těžkou látku jasně a srozumitelně, pochvalují si studenti v anketě Jiřího Dostála, nejlepšího pedagoga Lékařské fakulty Masarykovy univerzity. Vyučuje jeden z povinných předmětů – biochemii, která představuje teoretický základ studia medicíny.
„Biochemie je nesmírně složitá disciplína, vždyť lidské tělo je složité samo o sobě. Dodnes nerozumíme tomu, proč se některé věci dějí. Pro studenty je předmět těžký a hodně se ho obávají. Proto je pro mě překvapení, že jsem získal Cenu rektora Masarykovy univerzity pro vynikající pedagogy. Udělalo mi to velkou radost,“ říká potěšeně sedmapadesátiletý pedagog.
Každý semestr jeho přednáškami projde okolo čtyř set studentů. Na svých seminářích jich týdně potká víc než dvě stě. Biochemii nevyučuje jen v češtině, ale i v angličtině. Lékařská fakulta totiž už v 90. letech otevřela studium i zahraničním samoplátcům.
„Mít dvouhodinovou přednášku v angličtině, navíc na vysoce specializované téma, je extrémně náročné. Vyžaduje to hodně příprav – jenom ověřování výslovnosti nebo přízvuků lékařských nebo anatomických termínů zabere spoustu času,“ líčí nejlepší pedagog lékařské fakulty.
Týdně vyučuje víc než 20 hodin, příprava mu ale bere zhruba stejný čas. Začíná v pondělí ráno, končí v pátek odpoledne. Materiály pro výuku si někdy chystá i o víkendech.
Přestože působí na lékařské fakultě, medicínu nikdy nestudoval. „Vždycky jsem chtěl být lékař, ale kvůli špatnému posudku bylo za minulého režimu rozhodnuto, že medicínu studovat nebudu. Mohl jsem se ale věnovat chemii. Nevadilo mi to, bavila mě. Už jako malý jsem dělal různé pokusy a na prostějovském gymnáziu jsme měli chemii na téměř vysokoškolské úrovni. Když jsem pak přišel na přírodovědeckou fakultu, znal jsem řadu věcí, které moji spolužáci ne,“ popisuje Dostál.
K práci na lékařské fakultě se dostal náhodou. Jeho kolega z přírodovědecké fakulty se zmínil, že na biochemickém ústavu možná někoho hledají. „Neváhal jsem a zašel jsem se tam zeptat vedoucího. Letos to bude 33 let od doby, kdy jsem tady začal pracovat. Sice jsem se nestal lékařem, ale to, co dělám, mě moc baví. Chemie a biochemie mě neustále fascinuje a zajímavá je i práce se studenty. Vždycky mě potěší, když pozorní a pilní studenti odhalí faktické chyby v mých prezentacích, kterých si řadu let nikdo nevšiml,“ hodnotí Dostál.