Masarykova univerzita plánuje další rozvoj projektu s názvem Příprava učitelů a dalších pedagogických pracovníků na tvorbu školních vzdělávacích programů, který získala v roce 2006 jako Rozvojový projekt MŠMT ČR. Projekt byl pod vedením proděkana PdF Josefa Trny řešen celkem na pěti fakultách MU, jež připravují učitele, a ve spolupráci s dalšími partnery. Jde o zástupce Jihomoravského kraje jakožto klíčového zřizovatele škol a zejména o partnerské školy a celou školskou veřejnost.

Zavedení rámcových vzdělávacích programů (RVP) a s tím svázaná příprava školních vzdělávacích programů (ŠVP) na českých základních a středních školách je totiž nejpodstatnější koncepční změnou, kterou naše školství v současnosti prochází.

Významný nárůst odpovědnosti ředitelů a učitelů škol za obsah a formy výuky s sebou nese problémy v mnoha směrech. Přechod na vzdělávání podle ŠVP znamená nejen náročnou přípravnou fázi, ale především dlouhodobý proces změn v myšlení a profesním jednání učitelů. Jakákoli kvalifikovaná pomoc školám při tvorbě a zavádění školních vzdělávacích programů je potřebná a školami velmi vítaná.

Úvodním cílem projektu bylo zmapování potřeb učitelské veřejnosti v přípravě k ŠVP, stejně jako analýza potřeb zřizovatelů škol (jimiž jsou zejména obce a kraj). Poté byl vytvořen systém vzdělávacích modulů s informacemi a radami pro tvorbu ŠVP. Tyto moduly, jejichž autory jsou pracovníci všech zúčastněných fakult MU a partnerských základních a středních škol, jsou postupně doplňovány a vystavovány na univerzitní webový portál.

Jelikož se studenti učitelství po nástupu do praxe stanou spolutvůrci a realizátory ŠVP, je třeba je na tuto roli připravit. V regionu jižní Moravy je MU téměř monopolním vzdělavatelem učitelů, a má tedy přinejmenším morální povinnost přizpůsobit své učitelské studijní programy požadavkům ŠVP. V rámci řešení rozvojového projektu je proto souběžně analyzována stávající náplň učitelských studijních programů na MU z hlediska reflexe ŠVP. Tato analýza dává podklady k inovacím obsahových náplní jednotlivých předmětů i celých učitelských studijních programů na participujících fakultách.

Tvorba a realizace ŠVP zasáhne především současnou generaci učitelů a vedoucích pracovníků škol. Na ně jsou zacíleny inovace programů celoživotního vzdělávání v učitelských a dalších pedagogických studijních programech MU včetně jejich pilotního ověření.

Prezentační aktivitou projektu je webový portál Školní vzdělávací programy (http://svp.muni.cz), kde se soustřeďují přehledně organizované články, které pomáhají při tvorbě a zavádění ŠVP na školách. Cíle portálu jsou širší, nejen utilitárně reagující na zavádění ŠVP. Hlavním smyslem je I.N.S.P.I.R.A.C.E. – Informovat, Nalézat řešení,

Systematicky Podporovat, Inovovat, Rozvíjet a Aktivizovat Celý proces výchovy a vzdělávání směřující k jeho vyšší Efektivitě. Myšlenky a zkušenosti prezentované na portálu mohou významně napomoci studentům učitelství na MU ke zkvalitnění jejich profesní přípravy. Třebaže projekt v roce 2006 skončil, plánuje se jeho další rozvoj tak, aby se stal vyhledávaným informačním a vzdělávacím zdrojem pro veškerou učitelskou veřejnost.

Pro učitele a studenty MU je k dispozici Ebrary kolekce, která obsahuje téměř dva tisíce titulů zahraničních elektronických monografií, učebnic, příruček z oblasti pedagogiky a vzdělávání vydaných v letech 1968–2006 renomovanými nakladateli. K Ebrary se lze dostat nejsnadněji přes portál Elektronických informačních zdrojů na MU http://library.muni.cz/ezdroje/.
Tomáš Pitner (FI),
Pavla Pitnerová (PdF),
Josef Trna (PdF)