Videa dokážou ve výuce velké věci, i nudná látka se může za pomoci pár pohyblivých obrázků stát zajímavou. Jak konkrétně takového efektu docílit, ukážou všem zájemcům specialisté i učitelé, kteří už to umí, ve středu 17. února na Open space konferenci Video ve výuce. Přihlašovat se na ni je pořád možné na webu akce.
Konference o e-learningu v Informačním systému MU začíná na fakultě informatiky prvním dopoledním blokem v 9 hodin. Celá se bude věnovat využití videí ve výuce, a to včetně autorskoprávních aspektů.
„Zatímco technické pořízení považuji za jednodušší část práce s videi, mnohem složitější bývá zvolit správný didaktický záměr ve výuce. Proto je sdílení pozitivních, ale i negativních zkušeností mezi vyučujícími to nejcennější, co nám setkání v podobě univerzitní konference může přinášet,“ vysvětlila důvody volby letošního tématu Jitka Brandejsová, manažerka vnějších vztahů a marketingu Centra výpočetní techniky MU.
Zájemcům, kteří si na zavedení videí do výuky ještě třeba sami netroufají nebo mají zkrátka jen zájem o novinky, budou na konferenci přednášet lidé, kteří je sami vytváří, nebo zkušení učitelé.
Jedním z lektorů bude i Jitka Daňková, která bývá prvním člověkem, s nímž se učitel, jenž o zařazení videa do svých hodin uvažuje, potkává. „Konzultujeme spolu, co takový člověk od videa čeká, a podle toho vymýšlíme, jak přesně záběry udělat,“ vysvětluje Daňková, povoláním koordinátorka takzvaných s-techniků, kteří pak videa připravují.
Když vzpomíná na začátky svojí práce, vybavuje se Daňkové, že nejčastějšími zájemci o videoobsah byli vyučující z fakulty sportovních studií. V posledních letech se prý spektrum zájemců ustálilo na zástupcích všech fakult univerzity. „Hodně se to změnilo, pedagogové se učí videa využívat čím dál víc. Každý k nim přistupuje jinak, ale hodně je mají jako nástroj zvládání velkého počtu studentů nebo pomůcku, která studenty dostane tam, kam jinak nemůžou,“ líčí specialistka a dává rovnou několik příkladů.
Nahrávání studentů lze využít třeba při výuce prezentování, která si žádá důkladnou zpětnou vazbu. Zatímco přímo v hodině student někdy úplně plně nevnímá hodnocení svého projevu, ve videu se na sebe může podívat později v klidu. A učitel mu může dát poznámky k příslušným akcím přímo do videa.
Záběry se také hodně používají pro popis různých postupů. Třeba v chemii, když se pracuje v místech, kam někdy nejméně zkušení studenti nemůžou, nebo v medicíně, kde se k operačnímu stolu vejde jen pár lidí, ale přitom je potřeba, aby operaci viděly desítky budoucích lékařů.