Blázen do tématu lidských zdrojů, který si neustále snaží plnit svoje sny a pomáhá je plnit ostatním – tak se nám představila Nikol Černá. Absolventka Fakulty sociálních studií MU je v Česku známá hlavně jako odbornice na LinkedIn. V rozhovoru nám vykládala právě o tom, jak ho můžou využít studenti vysoké školy.
Čím je pro vás LinkedIn zajímavý?
Na rozdíl od Facebooku nebyl vytvořen pro zábavu. Je to síť, která je v životě prakticky využitelná. Pomůže vám najít si práci, rozvinout byznys a získat zajímavé kontakty.
Poté, co jsem si poprvé založil profil, jsem síť asi dva roky nepoužil. Nevěděl jsem k čemu a jak. Spousta lidí kolem mě je na tom podobně. K čemu je nám LinkedIn dobrý?
Pokud si jenom založíte profil a ještě ho špatně vyplníte, tak vám mnoho užitku nepřinese. Nejdřív byste si měli promyslet, proč si profil zakládáte. Navzdory obecnému přesvědčení tu LinkedIn není jenom od toho, aby vám pomohl najít si práci. Spíše si díky němu můžete budovat osobní značku, networkovat, hledat spolupracovníky nebo se zapojovat do odborných skupin. Na LinkedInu si můžete zapsat i vzdělávací kurzy. Pomalu každý půlrok je na něm něco nového. Když tedy jdete poprvé na LinkedIn, je důležité vědět, co od něj chcete, a pořádně si vyplnit osobní profil.
Získala jste díky LinkedInu práci?
Ještě během studia jsem díky němu získala stáž v Hiltonu jako HR asistentka. Našla jsem si přes LinkedIn dvě slečny, které v hotelu pracovaly přede mnou, a od nich získala kontakt na místního manažera, který mě propojil dál.
Takže studenti mohou LinkedIn využít i k hledání stáže a trainee programů?
Určitě. A k mnoha dalším věcem.
Jak LinkedIn využívat
Představme si absolventa Masarykovy univerzity, třeba bakaláře žurnalistiky, který si zakládá LinkedIn s cílem najít si práci v novinách. Jak se má dál chovat, aby z LinkedInu dostal co nejvíc?
Když si jeden den založíte profil, neznamená to, že druhý den budete mít spoustu nabídek. Taky není moudré čekat, až se vám někdo ozve. Sami můžete kontaktovat ostatní. Náš žurnalista si například může najít redaktora z konkrétního deníku, spojit se s ním na LinkedInu a pozvat ho na kávu.
Takže LinkedIn může být nástroj pro online networking přenášený do offline prostoru?
Určitě. Dnes uživatelé posílají pozvánky i lidem, které neznají, aby rozšířili dosah svých kontaktů. Důležité je, abyste poslal personalizovanou pozvánku na rozdíl od té automatické a dal si záležet na tom, jak daného člověka oslovíte. Automatické pozvání ke spojení zní: „I´d like to add you to my LinkedIn network/Rád(a) bych si Vás přidal(a) do své sítě LinkedIn.-Vaše jméno” a posílá ho tak většina uživatelů. Přitom dnes už spousta lidí na LinkedInu funguje podle hesla „nevěnuješ pár sekund pozvánce, tak proč já se budu obtěžovat mít tě v síti, pokud tě ani neznám“. U kontaktování by to ale nemělo končit, je potřeba přenést kontakt z online prostoru do osobní roviny.
Můžete dát příklad?
Já si třeba našla jednoho HR specialistu z Prahy, napsala mu na LinkedInu, přijela za ním do Prahy, a strávila tak dvě hodiny s člověkem, kterého ve svém oboru obdivuji. Na LinkedInu viděl, že máme společné známé v oboru, takže jsem pro něho nebyla úplně cizí člověk.
Nemůžu ke kontaktu využít i jiné kanály?
Můžete, ale LinkedIn je podle mě z profesního hlediska nejvhodnější. Na Facebook bych nikomu neznámému kvůli stáži nebo práci nepsala.
Jaké další aktivity na LinkedInu dávají smysl?
Zapojení do oborových skupin. Pokud máte co nabídnout a rádi diskutujete, můžete si udělat jméno v komunitě, která má i sto tisíc hlav. Na LinkedInu jde také psát „příspěvky“ – takové blogposty. Všechny se zobrazí na vašem profilu a navíc o jejich publikování budou informováni všichni lidé ve vaší síti. Na Facebooku by se příspěvek dostal sotva k desetině vašich přátel. Navíc této možnosti v Česku zatím mnoho lidí nevyužívá, můžete být průkopník.
Kdy a pro koho má LinkedIn smysl
Často slýchám, že LinkedIn má smysl jenom pro HR a IT. Je to pravda?
To je běžná fáma. Já si myslím, že na LinkedInu si najde místo každý. LinkedIn se snaží pokrýt celý globální pracovní trh. Dnes na něm najdete i profily kadeřnic, uklízeček, učitelů a mnoho dalších, nejen IT a business orientované pozice. Tím, že si každý může v daných tematických sekcí vyplnit profil tak, jak potřebuje, dává LinkedIn prostor všem oborům i profesím.
Co musí mít student za sebou, aby pro něj mělo založení LinkedIn profilu smysl?
Můj bývalý kolega školil LinkedIn na středních školách. Každý z jeho přednášky odcházel s tím, že si zakládal profil. Tvořit si profil až po absolutoriu je zbytečně pozdě. Lepší je profil postupně zlepšovat, nasbírat doporučení, potvrzení dovedností a budovat si svoji prezentaci. Váš profil pak bude věrohodnější.
Co si ale mají vysokoškoláci do profilu napsat, když nemají pracovní zkušenosti?
Každý z nich má za sebou určitě alespoň dvě brigády a hlavně spoustu školních projektů, dobrovolničení, zapojení do neziskovek. Pokud se člověk něčemu aktivně věnuje, proč to na LinkedIn nedat? Když nemám moc pracovních zkušeností, zaměřím se na projekty, jimž jsem se věnovala, kurzy, certifikáty, cesty do zahraničí a tak dále. Pracovní zkušenosti nejsou jediné relevantní.
Má smysl dávat na něj i takové věci, jako je prodej zmrzliny?
Z určitého hlediska ano. Jednak věřím, že každá práce člověka něco naučí, jde jenom o to správným způsobem to na profilu popsat. A potom je tu technický důvod: LinkedIn měří stupeň vyplnění profilu. Abyste byli na vyšších příčkách vyhledávání, musíte mít vyplněné některé části profilu, mimo jiné tři pracovní zkušenosti.
Dobré tipy a triky
Když si procházíte LinkedIn profily, čeho si všímáte nejvíc?
Statisticky vás nejvíc zaujme jméno, fotka a popisek. Podle výzkumů na nich oči visí 80 % času, který strávíte na profilu. Já si čtu také Summary – lidé si ho většinou dávají hned pod fotku a je to jediná část, kde se člověk může vyjádřit o své osobě, kariéře, směřování a trošku se na tom vyřádit. Důležité jsou pro mě i sekce Pracovní zkušenosti a Projekty. Je fajn budovat si sekci Dovednosti, ale mnohem věrohodnější jsou doporučení od konkrétních lidí.
Kde by měl student shánět doporučení?
Už jsem viděla i doporučení od učitele svému žáku. Nebo může požádat o doporučení na stáži či brigádě.
Vzpomenete si na profil, který vás něčím doopravdy zaujal?
Nevzpomenu si na konkrétní profil, ale vždycky mě zaujmou profily, které jsou nějak osobité. LinkedIn je poměrně unifikovaný. Spousta lidí má tendenci vyplnit ho stejně jako životopis a to je nuda. Když si člověk dá na profilu záležet, vyjádří v něm svoji osobnost, zmíní, jaké má na své pozici výsledky nebo co považuje za svůj největší úspěch, tak to vyjádří více než náplň práce v odrážkách.
Základní strukturu LinkedIn profilu ale nejde nabourat. Jak dát osobitost najevo?
Vyjádřit se v psaném textu. Navíc jde ke všemu přidat multimediální obsah – pdf, videa, odkazy atd. – takže můžete ukázat, na čem jste pracovali a v čem jste dobří. Jednotlivé sekce v profilu se dají jednoduše „přeskupovat“, takže pokud se můžete pochlubit například více projekty než pracovními zkušenostmi, můžete si dané sekce v profilu seřadit tak, jak potřebujete.
Chcete si vylepšit svůj LinkedIn profil? Přijďte na kurz certifikovaného LinkedIn recruitera Josefa Kadlece Životopis je mrtvý: Jak zatraktivnit svůj profil na LinkedIn! Ve středu 13. dubna v aule na PrF od 13:00 – 14:30. Na kurz se musíte registrovat.
Nikol Černá vystudovala obor Sociální politika a sociální práce na FSS MU. Ještě za studií odjela na stáž do hotelu Hilton London Kensington, kde si vyzkoušela práci HR asistentky. Obor si natolik zamilovala, že se mu záhy začala věnovat aktivně. Nastoupila jako HR Consultant ve Fairlist, pokračovala jako IT Recruiter v AVG Technologies a současně s tím pracovala jako školitelka LinkedInu. Na konci minulého roku si odjela splnit svůj sen do Irska, kde nyní pracuje jako IT Recruitment Consultant ve firmě Cpl Jobs Ireland.
Tento článek vám přináší Kariérní centrum Masarykovy univerzity.