Studenti katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty MU pod vedením Petra Kamenického již téměř deset let pořádají pro klienty azylových zařízení výtvarné kurzy. Dávají tak lidem, kteří čekají na azyl, možnost aktivně a příjemněji strávit čas v mezidobí, než azyl v ČR získají a budou se moci začlenit do české společnosti. V průběhu let začali studenti v rámci své speciální pedagogické praxe připravovat výtvarné dílny nejen pro žadatele o azyl, ale také pro mentálně postižené, mládež z diagnostického ústavu Brno-Veslařská a dětské pacienty Fakultní nemocnice Brno. Vyvrcholením jejich práce byla výstava Pocity, kterou bylo možno zhlédnout v průběhu letních prázdnin v Domě umění města Brna.

Klienti azylových zařízení pracují pod vedením studentů PdF MU

První výtvarné ateliéry pro klienty azylového zařízení v Zastávce u Brna začali studenti Pedagogické fakulty připravovat již v roce 1998. Postupně pak z iniciativy studentů vznikaly podobné výtvarné dílny v dalších zařízeních, jako je například Diagnostický ústav pro mládež v Brně. „Díky absolventce PdF Zuzaně Strakošové, která sehnala finanční podporu od sponzorů, se pak do projektu začlenil také Ústav sociální péče pro mentálně postižené, Nové Zámky u Litovle. V rámci spolupráce s ústavem se snažíme zapojit zejména kombinovaně postižené klienty, u kterých je díky jejich postižení složitější napojení na klasickou výtvarnou práci,“ uvedl Petr Kamenický z PdF, který stál u zrodu výtvarných dílen. V tomto ústavu se studenti dostali k úplně jinému stylu práce, než na který byli zvyklí ze zařízení pro azylanty. Proto připravili další speciální výtvarnou dílnu, jež byla zaměřena na kombinovaně postižné klienty, kteří se nemohou vyjadřovat klasickými výtvarnými prostředky. „Tito klienti tak dostali možnost v rámci filmové projekce, kterou vytvářeli, projet se – alespoň virtuálně – automobilem nebo na motorce,“ uvedl jeden z organizátorů výstavy student PdF Michal Maruška.

Projekt Pedagogická praxe v prostředí sociálně znevýhodněných skupin
Na základě zkušeností ze speciálních výtvarných dílen se rozhodli na katedře výtvarné výchovy vytvořit projekt, který umožňuje studentům Pedagogické fakulty získat praktické zkušenosti při práci se sociálně znevýhodněnými skupinami lidí. Projekt byl zahájen v červenci 2006 a potrvá do června 2008. „Projekt je přínosem pro klienty zařízení, ovšem tato práce je velmi podnětná i pro naše studenty,“ řekl koordinátor projektu Kamenický. „Nutí je přistupovat ke klientům s osobním zaujetím, učí se, jak s klienty jednotlivých zařízení jednat, i prezentovat jejich práci, jak využít prostor při vystavování. Studenti též načerpají mnoho pozitivních informací o problematice uprchlíků či ústavů sociální péče a troufám si říci, že tato práce pomáhá odbourat i předsudky. Pedagogická praxe je tak komplexnější, někteří studenti dokonce zůstali po ukončení studia v zařízeních pracovat na plný úvazek,“ vysvětlil Kamenický. Jednou z částí projektu je také výstava Pocity, kterou uspořádala katedra výtvarné výchovy PdF MU v létě. Byly na ní k vidění práce, které pod vedením studentů PdF ve výtvarných dílnách vytvořili klienti z Azylového zařízení Zastávka, brněnského diagnostického ústavu pro mládež či Ústavu sociální péče pro mentálně postižené v Nových Zámcích u Litovle.

Rozšíření projektu
„Výtvarné dílny chceme otevřít i dalším skupinám sociálně znevýhodněných lidí a projekt tak rozšířit,“ uvedl kurátor výstavy Kamenický. Projekt chtějí prezentovat také na jiných pedagogických fakultách, výstava se uskuteční na Univerzitě v Hradci Králové, jednání probíhají s Univerzitou Palackého v Olomouci. Jedna z prezentací projektu pro veřejnost proběhne v rámci festivalu Dialog 2007 na začátku listopadu v pasáži Lucerna v centru Prahy.

Vyvrcholením práce studentů byla výstava Pocity, kterou bylo možno zhlédnout v průběhu letních prázdnin v Domě umění města Brna.

Speciální výtvarná výchova a Galerijní pedagogika
Na základě projektu dospěli na katedře výtvarné výchovy k tomu, že by bylo vhodné rozšířit studijní programy o speciální výtvarnou výchovu. Důvodem bylo i to, že se v současnosti vyžaduje, aby animátoři v zařízeních, jako jsou ústavy sociální péče, měli minimálně bakalářské vzdělání. Tento studijní program by měl být realizován ve spolupráci s katedrou speciální pedagogiky PdF. „V rámci představ o rozvoji katedry výtvarné výchovy bychom rádi rozšířili studium také o další obor – galerijní pedagogiku,“ uvedl vedoucí katedry výtvarné výchovy Radek Horáček. „Absolventi se uplatní nejen v galeriích – do spolupráce bychom rádi zahrnuli Dům umění města Brna, s nímž spolupracujeme již od roku 1993, Moravskou galerii a plánujeme oslovit také další fakulty naší univerzity. Na podzim budeme žádat o akreditaci na ministerstvu školství,“ doplnil Horáček.