Jak vytvářet zpravodajství a zajímavý obsah pro generace Y a Z, když i Facebook je pro ně zastaralý? Prožívá žurnalistika v době internetu zlatý věk nebo se blíží její konec? A jaká je budoucnost investigativní žurnalistiky? Multimediální den, který se konal v pátek 2. prosince na fakultě sociálních studií, nechal návštěvníky nahlédnout do mediálního světa a poukázal na současné problémy médií.
Na fakultu sociálních studií přijeli o médiích diskutovat přední novináři, mezi nimiž byl například Jindřich Šídlo ze Seznam Zpráv, moderátor pořadu Reportéři České televize Marek Wollner, nebo šéfredaktor slovenského Denníku N Matúš Kostolný či Roman Gallo z vydavatelství Vltaba Labe Media.
Nechce se číst, frčí videa
Rostislav Starý z PR Konektoru na debatě o zpravodajství pro generaci Y a Z poukázal na to, že mladá generace tráví na internetu osm hodin denně, z toho tři hodiny na mobilu. „Politika je skoro vůbec nezajímá, velkým tématem je hudba,“ shrnul Starý.
Redaktor Denníku N Filip Struhárik dodal, že současné generace čtou zprávy jinak. „Mladí jsou roztržití. Nechce se jim číst, sledují Youtubery a preferují obrázkové gify. Často taky hledají zkratku a rychlé odpovědi. Internet a sociální sítě současným generacím kompletně rozbily prostředí, které tu bylo ještě tak před dvaceti lety,“ řekl Strihárik.
Podle něj se ale žurnalistika neřítí do záhuby. „Ukazuje se totiž, že kvalitní obsah dokáže ‚online' generaci velmi dobře zasáhnout. A taky to, že mladí jsou ochotní za dobrý obsah platit. Žurnalistika přežije, ale bude to hodně bolet.“
Marek Wollner z České televize na debatě upozornil také na to, že se média pod tlakem sociálních sítí začínají chovat jinak.
„Informace objevující se na sociálních sítích se ne vždy dají rychle ověřit, takže pak snadno vzniká krize důvěry v tradiční média. Novináři jsou neustále pod tlakem teroru aktuality a musejí si dávat pozor, aby nesdíleli hoaxy,“ pronesl Marek Wollner a zároveň poukázal na vzrůstající oblibu takzvaných alternativních médií.
Workshopy pro každého
Série debat, seminářů, workshopů cílila nejenom na studenty žurnalistiky, ale také na středoškoláky a učitele – v průběhu celodenní akce mohli zamířit například na workshop o youtuberovském časopisu JJ, komiksu a digitálním umění nebo na workshop Jaroslava Cermana s názvem Čemu věřit a čemu ne na internetu.
Studenti Masarykovy univerzity se zase mohli přihlásit na workshop Práce s informacemi v investigativních kauzách vedený reportérkou Markétou Dobiášovou z České televize, učitelé mediální výchovy zase na workshop Jana Motala z FSS zabývající se dehumanizací v médiích.
Zatímco v pátém patře se odehrávaly nejrůznější semináře, workshopy a debaty, které zaplnily posluchárny, v atriu fakulty se návštěvníkům představily redakce nejvýznamnějších českých médií. Nechyběli redaktoři České televize, Českého rozhlasu, Mladé fronty Dnes a iDNES.cz, Seznam Zpráv, Deníku, časopisu Newsweek a studentských médií Masarykovy univerzity.