Když se s Alexandrem Schoutenem rozešla po třinácti letech vztahu přítelkyně, ocitl se před složitou otázkou, jak a kde si najít novou partnerku do života. Jako odborník na komunikaci si ze své situace udělal doslova předmět výzkumu a začal řešit, jak nejlépe zaujmout na internetových seznamkách.
Aplikace a weby, které nabízejí možnost hledat vhodné protějšky, jsou velmi populární. Podle Schoutena, který působí na nizozemské Tilburg University, minimálně 60 procent lidí, kteří nikoho nemají, zkoušelo nebo zkouší online dating a asi dvacet procent párů se potkalo offline. Tato forma seznamování přitom hodně pomáhá starším lidem či introvertům, kteří v reálném světě nemají příležitosti nebo mají problém se vůbec s někým seznámit.
I na internetu však funguje první dojem a právě to, jak se lidé prezentují a jak se formuje prvotní vjem v online prostředí, Schouten zkoumá. Některé výsledky představil na konferenci Cyberspace, kterou pořádal v listopadu Ústav práva a technologií Právnické fakulty MU.
„Online komunikace narůstá, ale většinou se spolu baví lidé, kteří se už někdy potkali a znají se. Já chci zjistit, jak taková komunikace vypadá ve chvíli, kdy se lidé poprvé sejdou právě na internetu. Seznamky jsou jedním z mála míst, kde se to stává,“ přiblížil svůj zájem o tuto oblast.
Říct, proč se nám někdo líbí, je docela těžké. Atraktivními nás pro druhé činí vzhled, podobnost demografická či ve stylu života, inteligence i náhodný prvek. Na internetu či v seznamovacích aplikacích má ale člověk větší kontrolu nad tím, jak se prezentuje, co a jak říká, může se „editovat“. Lidé si tak vylepšují profily, ale na druhé straně je pak pro ně těžší určit, zda informace o druhých lidech jsou pravdivé.
„Právě tento střet mě na tom hodně zaujal. Na jedné straně se lidé snaží prezentovat co nejlépe, aby zapůsobili určitým dojmem, na straně druhé ale chtějí o těch ostatních zjistit, co jsou skutečně zač. Takže mají pěknou fotku a vyladěný popis a u druhých sledují pravopisné chyby a věci, které jsou na pozadí jejich snímků, aby získali další informace,“ přibližuje svět online seznamování Schouten.
Pozor na pravopis
Přestože se mnohé seznamky tváří, že důležitý není fyzický vzhled, ale společné zájmy a jiné charakteristiky, není to podle nizozemského výzkumníka pravda. I na internetu se první rozhodování děje na základě fyzického vzhledu. Stejně jako v reálném světě to však nestačí a lidé hledají v profilu vybraného protějšku další nápovědy, které jim pomohou odhadnout, co je dotyčný zač. Často se dívají třeba na pravopis a zhruba pro 80 procent uživatelů je gramatika důležitým prvkem v rozhodování. Lidé z ní usuzují na inteligenci či osobnostní charakteristiky jako nedbalost.
Výběr či dobře vytvořený profil je ale jen první krok k úspěchu při seznamování v online světě. Vědci proto chtěli zjistit i to, jak lidé zahajují konverzaci a jak v ní pokračují, pokud najdou shodu s nějakým protějškem. Je třeba říct, že asi třicet procent lidí, kteří shodu mají, spolu nikdy komunikovat nezačnou a jen asi dvě procenta konverzací skončí vztahem nebo sexem.
Aby zjistili, co v komunikaci funguje, požádali výzkumníci skupinu lidí, zda by jim ukázali své konverzace z aplikace Tinder, která patří mezi nejrozšířenější. Ukázalo se, že klišé nefungují a lidé, kteří otevírají rozhovor konkrétními otázkami či komplimenty vztahujícími se například k fotce či profilu, mají mnohem větší šanci dostat se na rande.
Tinder si Schouten ke zkoumání vybral právě kvůli jeho stručnosti. I když se o této aplikaci říká, že je spíše pro hledání krátkodobých nezávazných vztahů, je právě její stručnost klíčem k odhalení základních principů toho, jak udělat dobrý dojem.
Návod je tento: „Vyberte si dobrý profilový obrázek, kde vypadáte dobře, ale který o vás také něco vypovídá. Nespoléhejte jen na fyzický vzhled, ale ukažte, co vás zajímá. Hledáte totiž někoho, kdo je vám podobný a bude sdílet vaše zájmy či názory. Nedělejte pravopisné chyby a konverzaci začněte něčím specifickým, co jste vyčetli z profilu dotyčného,“ shrnul závěry studií Schouten.
Podle něj je jednou z nejdůležitějších rad také ta, že člověk nemá mluvit jen o sobě. „Často to dělají muži. Kontaktují ženu, která se jim líbí, a pak jí dlouze píšou o tom, co dělají. Myslí si, že je to dělá atraktivnějšími, a zapomínají se ptát,“ řekl s úsměvem.
Podotkl taky, že se nevyplácí lhaní, přestože ženy si často upravují informace o svém vzhledu a muži zase o svém zázemí. Jenže i když jsou první kontakty jen „virtuální“, většinou se lidé chtějí potkat v reálném světě a tam řadu věcí skrýt nejde. „Opravdu dobrý profil k seznámení pomáhá a každý se v něm představuje v trochu lepším světle. I na první rande či pracovní schůzku se dobře obléknete a vystupujete trochu jinak, ale předstírat, že jste někdo jiný, prostě nejde,“ dodal Schouten.
Otázkou také je, jak je to s lidmi, kteří jsou na seznamkách a přitom zadaní. Třeba u Tindru jsou odhady, že je to až polovina lidí. Schouten je ale optimista a říká, že tam nejsou kvůli schůzkám, ale jen ze zvědavosti nebo proto, aby věděli, jak si stojí.